Is deze e-mail niet goed leesbaar? Zie dan de webpagina.

Nieuwsbrief Schulden - 19 november 

Om gemeenten op de hoogte te houden van de ontwikkelingen over de wetstrajecten, projecten en initiatieven binnen het schuldendomein is de nieuwsbrief schulden ontwikkeld. De nieuwsbrief is primair bedoeld voor coördinatoren schulden bij gemeenten, IGSD’s en belastingsamenwerkingen die de contactpersonen zijn in de communicatie over de wetten en de ondersteuning die VNG hierbij biedt. De onderwerpen in deze nieuwsbrief zijn:

  • Wet vereenvoudiging beslagvrije voet
    • Nog 5 weken te gaan!
    • Aankondiging quickscan
  • Vroegsignalering en Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
    • Toelichting ondersteuning VNG bij landelijke bijeenkomst vroegsignalering
    • Ontwikkelingen rond De Blauwe Knop
    • Rekenmodule schuldhulpverlener
  • (Be)spreekuren
    • Terugblik (be)spreekuur Ags en de ingangsdatum wet per 1 januari 2021
    • Agenda schulden (be)spreekuren
  • Interessante vraag:
    • ‘Wij zijn een kleine gemeente; is het zinvol om de beslaglegging bij een GDW te beleggen? Wij zien op tegen de rol van coördinerend deurwaarder.’
  • Nieuwsbrieven
    • Gemeentenieuws SZW verspreid
    • Tweede leveranciersnieuwsbrief gepubliceerd
    • Aanmelden coördinator schulden
    • Aanmelden leveranciersnieuwsbrief

Wet vereenvoudiging beslagvrije voet

Nog 5 weken te gaan!
Op 1 januari 2021 gaat de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet in. Bent u er al klaar voor?

In onze routekaart vindt u de belangrijkste stappen en ondersteuningsproducten om de implementatie vorm te geven binnen uw eigen organisatie. Daarbij kunt u denken aan:

  • Keuzes voor de manier waarop uw invorderaars (sociaal domein, belastingen, overig) gebruik gaan maken van de rekentool voor de berekening van de Beslagvrije voet (BVV); Klik hier voor de handreiking.
  • Aanmelding bij het Inlichtingenbureau of Stichting Netwerk Gerechtsdeurwaarders voor het gebruik van de rekentool. Aanvullend daarop het verstrekken van een opdracht aan uw softwareleverancier voor het gebruik van de rekentool binnen uw procesapplicatie (indien u kiest voor system-to-system).
  • Om per 1 januari in elk geval de BVV via de rekentool te kunnen berekenen, adviseren wij u om uw organisatie aan te melden bij het Inlichtingenbureau voor toegang tot het webportaal;
  • Technische voorbereidingen voor het gebruik van de rekentool, waaronder E-herkenning, autorisaties, beveiliging en certificaten; Klik hier voor de handreiking. 
  • Inrichting van uw procesapplicatie om de uitkomst van de rekentool verder te verwerken;
  • Aanpassing van uw beleid en werkprocessen; Klik hier voor de aandachtspunten.
  • Uitvoering van een DPIA. VNG publiceert binnenkort een effectbeoordeling ter ondersteuning;
  • Keuze voor het eventueel aanvragen van de overgangstermijn om de BVV tot 1 juli te mogen berekenen op basis van de oude regelgeving. Op 27 november organiseren we hier een (be)spreekuur over. 
  • Het inrichten van een centraal contactpunt (e-mail, telefoonnummer) voor vragen van beslagleggers over het coördinerend deurwaarderschap;
  • Inrichten van de communicatie naar inwoners. Als gevolg van de wet kan hun afloscapaciteit wijzigen. De berekening van de BVV wordt via een modelmededeling en begeleidende brief aan hen gecommuniceerd. Klik hier voor de modelmededeling en het format van de brief.  
  • Informeren en trainen van uw medewerkers.

Wij organiseerden de afgelopen maanden al verschillende (be)spreekuren over de Wvbvv. U kunt de samenvattingen terugkijken op ons Youtube-kanaal. In ons (be)spreekuur van 9 december zetten we alles nog een keer op een rij voor u. 


Aankondiging quickscan
We vinden het belangrijk dat onze implementatieondersteuning aansluit bij uw praktijk. Daarom blijven we graag op de hoogte van gemeentelijke ontwikkelingen en monitoren we ook waar eventuele knelpunten liggen. Om deze uitwisseling zo laagdrempelig mogelijk te maken, sturen wij de coördinatoren van gemeenten, IGSD’s en belastingsamenwerkingen de komende tijd enkele korte quickscans. Iedere quickscan bevat enkele vragen en is binnen een paar minuten te beantwoorden. Coördinatoren ontvangen de eerste quickscan binnenkort. Daarin stellen we drie meerkeuzevragen over de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet. Om u goed te kunnen ondersteunen, hopen we op uw deelname.


Vroegsignalering en Wet gemeentelijke schuldhulpverlening 

Toelichting ondersteuning VNG bij landelijke bijeenkomst vroegsignalering
Deze week heeft de VNG de implementatie ondersteuning toegelicht tijdens de landelijke bijeenkomst vroegsignalering. Een mooie gelegenheid om nogmaals een oproep te doen aan elke organisatie om een coördinator schuldendomein aan te melden.
Nog geen coördinator in uw organisatie aangemeld? Aanmelden kan via deze link.

Op de vraag wat de meest gestelde vraag is aan het implementatieteam, is verwezen naar een overzichtelijke tekening met de wettelijke afhandelingstermijnen en de gegevens die opgevraagd mogen worden bij vroegsignalering en schuldhulpverlening. Het is een handig steuntje in de rug!


Ontwikkelingen op het gebied van De Blauwe Knop
Met de Blauwe Knop krijgen inwoners regie op hun overheidsgegevens, en in het bijzonder op hun schuldgegevens. Dat gebeurt op basis van het adagium “makkelijk, herkenbaar, betrouwbaar”. Op een laagdrempelige manier inzicht krijgen in de eigen schuldgegevens kan inwoners op verschillende manieren helpen. Dat geldt voor inwoners die te maken hebben met problematische schulden en die naar een oplossing willen toewerken, maar ook voor de grote groep inwoners die (nog) niet in de problemen zit, maar wel degelijk schulden heeft. Voor die laatste groep is het van belang om te voorkomen dat zij in de toekomst problematische schulden krijgen. Het verkrijgen van inzicht in de eigen schuldgegevens via de Blauwe Knop kan hieraan bijdragen.

Eén van de Blauwe Knop-initiatieven is de ontwikkeling van een protocol en app die een geaggregeerd overzicht toont van de schulden die iemand heeft bij alle relevantie overheidsorganisaties, gemeenten en uitvoeringsorganisaties. Van deze toepassing is een eerste versie opgeleverd in een proeftuinomgeving, waarvan de bedoeling is deze te gaan beproeven met de doelgroep, zowel inwoners als professionals. Dit gebeurt bij voorkeur met organisaties die als bronhouder aanhaken bij de proeftuin. Met testdata, dus nog niet met ‘echte’ data, maar wel met echte organisaties.

Voor het meedoen met de proeftuin kunnen uitvoeringsorganisaties en gemeenten zich aanmelden. Bekijk dit filmpje met een korte uitleg en demonstratie van de app.

Mocht u geïnteresseerd zijn, en hier meer van willen weten, dan kunt u contact opnemen met projectleider Kiske de Leest.


Rekenmodule beslagvrij voet voor de schuldhulpverlener 
In het kader van de gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) zal de schuldhulpverlener per 1 januari 2021 bij het plan van aanpak een berekening van de beslagvrije voet (BVV) moeten opnemen. In de Memorie van toelichting wordt gesproken over een ICT-tool die hiervoor gebruikt kan worden. Het Ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft onlangs het Inlichtingenbureau (IB) gevraagd een uitvoeringstoets uit te voeren om de rekenmodule BVV voor de schuldhulpverlener ter beschikking te stellen. Tot dat dit is gerealiseerd kunnen schuldhulpverleners de rekentool voor burgers gebruiken om de beslagvrij voet te berekenen. Verschil is dat deze niet automatisch gegevens over identiteit en inkomen verzamelt uit overheidsregistraties. Wij houden u op de hoogte.


(Be)spreekuren

Terugblik (be)spreekuur Ags en de ingangsdatum wet per 1 januari 2021
Afgelopen maandag hebben meer dan 25 gemeenten deelgenomen aan het (be)spreekuur over het adviesrecht voor gemeenten bij schuldenbewind. Er kwamen veel vragen van gemeenten hoe zij gebruik kunnen maken van het adviesrecht en daarnaast was er ook een levendige discussie over het nut van het adviesrecht ten aanzien van de regierol van de gemeenten. 

Het adviesrecht voor gemeenten bij schuldenbewind gaat per 1 januari 2021 in. Het is een zogenaamde opt-in regeling. De wet treedt in werking, maar het is aan de gemeente om te besluiten gebruik te maken van dit recht. Hier kan ook na 1 januari en verder voor worden gekozen. Een samenvatting van het (be)spreekuur is terug te kijken via deze link. Daarnaast wordt van het (be)spreekuur een Q&A opgesteld. Als deze beschikbaar is, publiceren we deze in de nieuwsbrief.

Uit het (be)spreekuur kwam naar voren dat veel gemeenten de regierol primair willen versterken door in te zetten op een netwerksamenwerking met bewindvoerders en rechtbank. Deze samenwerking geeft mogelijkheden om vanuit de verschillende rollen en belangen te sturen op de toeleiding van inwoners met schulden naar de meest passende vorm van ondersteuning. De gemeente Arnhem die ook aanwezig was bij het (be)spreekuur beaamde de nut en noodzaak van een goede samenwerking tussen gemeente en bewindvoerders. Er is afgesproken om de initiatieven rondom samenwerking bij schuldenbewind te verzamelen en later beschikbaar te stellen voor gemeenten. Wordt vervolgd dus.


Agenda schulden (be)spreekuren

  • 23 november om 10.00 uur: Carte Blanche
    Een open spreekuur, deze ene keer zonder specifiek onderwerp en daarmee veel ruimte voor al uw vragen. Ons team staat klaar om uw vragen te beantwoorden. U kunt uw vragen vooraf al stellen via schulden@vng.nl.
  • 27 november om 10.00 uur: Aanvragen overgangstermijn beslagvrije voet
    Informatie over de zin - of misschien wel onzin - van het aanvragen van de overgangstermijn. We gaan in op het aanvraagproces en de consequenties hiervan.
  • 30 november om 10.00 uur: Special voor belastingsamenwerkingen
    Belastingsamenwerkingen voeren dwangvorderingen in bulk uit. De beschikbaarheid tot de rekentool vanuit uw procesapplicatie is voor dit werkproces van belang. Welke keuzes zijn er en wat draagt de overgangstermijn mogelijk bij. We gaan ook in op de rol van vorderen in relatie tot de uitvoering van schuldhulpverlening door gemeenten.
  • 3 december om 10.00 uur: Starten en inrichten van vroegsignalering
    Het landelijk convenant is getekend en 1 januari is al snel. Hoe start u op wanneer nog niet gestart is met de ontvangst en opvolging van vroegsignalen? Een handig spreekuur om te checken welke activiteiten en afwegingen u kunt maken voor een goede start.
  • 9 december om 10.00 uur: Wvbvv – Klaar voor januari?
    In dit (be)spreekuur zetten wij nog een keer op rij wat u op 1 januari kunt verwachten. Bent u er dan klaar voor?
  • 11 december om 10.00 uur: Wgs – Prioriteren van vroegsignalen
    Wat is de meest effectieve aanpak om signalen op te pakken en hierbij efficiënt met uw resources tijd en capaciteit om te gaan? Bij welke (combinatie) van vroegsignalen kiest u voor het huisbezoek, een kaartje, een brief of een telefoontje? Een mooie kans om onderling ervaringen uit te wisselen.
Aanmelden voor de (be)spreekuren kan via dit formulier

Interessante vraag

‘Wij zijn een kleine gemeente. Is het zinvol om de beslaglegging bij een GDW te beleggen? Wij zien op tegen de rol van coördinerend deurwaarder.’

Er is pas sprake van het uitvoeren van de rol van coördinerend deurwaarder (CDW) wanneer er samenloop is van beslag op één inkomensverhouding (bijvoorbeeld uitkering of salaris). Wanneer gemeenten verrekenen op een lopende uitkering, speelt het CDW-schap niet. Verrekenen gaat voor beslag.

De taken van de CDW bestaan uit het vaststellen van de BVV, het innen van de gelden, het zorgdragen voor de communicatie naar de inwoner en de derde en - indien van toepassing – het verdelen van de gelden. Dit lijkt een omvangrijk takenpakket, maar dat valt in de praktijk reuze mee:

  1. Er is alleen sprake van het verdelen van de gelden wanneer er meerdere gelijkwaardige vorderingen zijn. De gemeente heeft de meeste kans om CDW te worden wanneer zij beslag legt voor een vordering in het sociaal domein. Dit is een preferente vordering en dit betekent dat de gehele afloscapaciteit in beginsel toekomt aan de preferent. Wanneer er opvolgend bijvoorbeeld een deurwaarder zich meldt met een concurrente vordering, verandert dit niks aan de afloscapaciteit. Formeel verdeelt de gemeente wel, want 100% van de afloscapaciteit komt toe aan de gemeente en 0% komt toe aan de gerechtsdeurwaarder. Wanneer er meerdere preferente vorderingen zijn en de andere partijen zijn ook bestuursorganen die zelf beslag kunnen leggen door een dwangbevel, kan de gemeente verwijzen naar afspraak 7 van het afsprakenkader. In het afsprakenkader is opgenomen dat in die gevallen niet verdeeld hoeft te worden.
  2. Het is niet verplicht als CDW om het CDW-schap of de inning over te dragen aan de opvolgend beslaglegger wanneer de eigen vordering is voldaan, ook wel een warme overdracht genoemd.
  3. Wanneer de gemeente de rol van CDW vervult heeft dit gunstige effecten op de kosten. Immers gerechtsdeurwaarders zullen zowel inning- als verdeelkosten in rekening brengen. Deze worden doorberekend aan de inwoner. Dit heeft een schulden verhogend effect: de afloscapaciteit zal door de kosten lager worden en de inwoner is langer bezig met het afbetalen van de vordering.
  4. Wanneer de gemeente de rol van CDW vervult en merkt dat er meerdere beslagleggers zijn, kan de gemeente als CDW contact opnemen met de inwoner en hem of haar wijzen op het schuldhulpverleningsaanbod van de gemeente.

Kortom, de rol en de taken van de CDW zullen in de praktijk meevallen en bieden voor gemeente een mooie kans om de kosten voor de inwoner laag te houden.


Nieuwsbrieven 

Gemeentenieuws SZW verspreid

Op 13 november is de achtste nieuwsbrief van SZW aan burgemeesters, wethouders en belangstellenden verstuurd. In deze nieuwsbrief is een artikel gewijd aan de inwerkingtreding van de Wvbvv. Over de solide beslagvrije voet waarin deze wet voorziet en de betere bescherming die deze wet biedt aan inwoners met schulden om een minimumbedrag over te houden voor levensonderhoud. Het Ministerie schetst de Wvbvv als fundament voor de toekomst voor een meer sociale incasso.

Er is verder aandacht voor de impact in uw gemeente bij de uitvoering van de gemeentelijke uitvoeringspraktijk wanneer uw gemeente bij de uitvoering van de Pwet of bij invordering van gemeentelijke belastingen beslag legt zonder tussenkomst van een gerechtsdeurwaarder.

Wanneer uw gemeente op 1 januari 2021 nog niet gereed is voor de Wvbvv kan uw gemeente tot 1 juli 2021 terugvallen op de huidige regeling. Hiervoor dient uw gemeente een aanvraag in bij SZW. 


Tweede leveranciersnieuwsbrief gepubliceerd
De tweede nieuwsbrief voor leveranciers is op 13 november gepubliceerd. In deze nieuwsbrief is o.a. een terugkoppeling gegeven van de sessie over het leveranciers programma Wvbvv van 27 oktober 2020 en over het S2S-testen van de gemeente Rotterdam, als eerste leverancier en zelfbouwer, met het Inlichtingenbureau. Hiernaast vindt u een artikel over de status van de aansluiting op de SNG na de eerste fase van de ketentest voor de SNG Rekenmodule én een samenvatting van de implementatieondersteuning voor gemeenten bij het implementeren van de vier wetten. 


Aanmelden coördinator schulden
Heeft uw gemeente nog geen coördinator schuldendomein aangemeld, dan kan dit via dit formulier.


Aanmelden leveranciersnieuwsbrief
Wilt u of uw collega de nieuwsbrief voor leveranciers ontvangen, dan kunt u zichzelf of uw collega hiervoor aanmelden via dit formulier


Heeft u deze nieuwsbrief doorgestuurd gekregen en wilt u deze zelf ook ontvangen? Meld u dan aan via dit formulier. 

vngrealisatie.nl