Is deze e-mail niet goed leesbaar? Zie dan de webpagina.

Schulden nieuwsbrief - 15 oktober


Om gemeenten op de hoogte te houden van de ontwikkelingen over de wetstrajecten, projecten en initiatieven binnen het schuldendomein is de nieuwsbrief schulden ontwikkeld. De nieuwsbrief is primair bedoeld voor de coördinator schulden bij gemeenten, IGSD’s en belastingsamenwerkingen die de contactpersoon is in de communicatie over de wetten en de ondersteuning die VNG hierbij biedt. 

De onderwerpen in deze nieuwsbrief zijn:

  • Modelverordening Wgs
  • Format presentatie kick-off verbinden schuldendomein beschikbaar
  • Ondersteuning gedupeerde ouders toeslagenaffaire
  • Samenvatting van de eerste (be)spreekuren
  • Gefaseerde invoering herziening beslag- en executierecht
  • Vroegsignalering wettelijke taak
  • Heeft u de monitor al ingevuld?
  • Schuldenknooppunt
  • Geef uw mening over beroepscompetenties Schouders Eronder

Modelverordening Wgs

Per 1 januari 2021 treedt de Wijziging Wet gemeentelijke schulpverlening in werking (Stb. 239). De Wet gemeentelijke schuldhulpverlening verplicht gemeenten om een bij verordening te bepalen termijn op te nemen, waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt.

Met deze ledenbrief bieden we u twee opties waarbinnen de gemeente de beslistermijn schuldhulpverlening kan regelen: de nieuwe Verordening beslistermijn schuldhulpverlening vaststellen (bijlagen 1 en 2) of bepaling(en) onderbrengen in een bestaande verordening (bijlagen 3 en 4). Deze ledenbrief geeft een artikelsgewijze toelichting die u ook kunt gebruiken als implementatiehandleiding.


Format presentatie kick-off verbinden schuldendomein beschikbaar

Als onderdeel van de routekaart en de toolkit voor coördinatoren is een format van de presentatie voor de kick-off meeting beschikbaar. Het organiseren van een kick-off meeting is onderdeel van het plan van aanpak. De PowerPoint kunt u gebruiken om alle betrokken te informeren en op de hoogte te stellen van de aanpak en de activiteiten toe te lichten. U vindt deze presentatie op de website.


Ondersteuning gedupeerde ouders toeslagenaffaire

In onze vorige nieuwsbrief las u over het akkoord dat de Belastingdienst/Toeslagen en gemeenten hebben bereikt. De verwachting is dat wij u begin november kunnen informeren over het plan van aanpak en de inrichting van het steunpunt. Op het moment dat gedupeerde ouders u als gemeente benaderen, kunt u natuurlijk wel met de ouders in gesprek gaan om te inventariseren wat er nodig is om deze ouders te helpen. Ook heeft de Belastingdienst/Toeslagen een overzicht beschikbaar gesteld zodat gemeenten een beeld krijgen van het aantal ouders per gemeente dat gedupeerd is.


Samenvatting van de eerste (be)spreekuren

Begin september zijn de (be)spreekuren gestart. Van ieder (be)spreekuur kunt u een samenvatting terugzien op de website en het YouTube-kanaal van VNG Realisatie. In de bespreekuren kunt u actuele kennis opdoen en ervaringen uitwisselen. Elk (be)spreekuur heeft een actueel onderwerp dat experts uit het programma samen met u uitdiepen: een mooie manier om uw vragen te stellen en beelden over uitvoering te toetsen bij collega’s. Aanmelden kan via het aanmeldformulier.* De volgende (be)spreekuren staan gepland:

  • Vrijdag 16 oktober 10:00 – Wgs: Aanmelding, contact en eerste gesprek met inwoner
  • Woensdag 28 oktober 10:00 – Wvbvv: Coördinerend deurwaarderschap voor gemeenten
  • Vrijdag 30 oktober 10:00 – Wgs: Afspraken met schuldeisers maken

*Deze aanmeldlink is gepersonaliseerd, dit betekent dat wij de persoonsgegevens die van u bij ons bekend zijn alvast voor u hebben ingevuld.


Gefaseerde invoering herziening beslag- en executierecht

De herziening van het beslag- en executierecht treedt gefaseerd in werking, namelijk in drie stappen:

  1. 1 oktober 2020: Geen beslag op inboedel van mensen met schulden als de kosten van de verkoop hoger zijn dan de opbrengst;
  2. 1 januari 2021: Beslagvrije voet bij bankbeslag;
  3. 1 april 2021: Gemeenten verantwoordelijk voor het afvoeren en de opslag van ontruimde inboedels van woningen + vermelden van beslag op auto of aanhanger in het kentekenregister.

Vroegsignalering wettelijke taak

Met de wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) wordt vroegsignalering van schulden een wettelijke taak voor de gemeente. In de tekening Vroegsignalering gemeenten is weergegeven hoe het werkproces er vanaf 1 januari 2021 uit gaat zien.

Vanaf 1 januari 2021 kunnen signalen van betaalachterstanden van vaste lasten worden doorgegeven aan de gemeente. Het gaat hierbij om achterstandssignalen van de huur, gas, elektra en warmte, drinkwater en de zorgverzekering. Er komt ruimte om te experimenteren door tijdelijk andere signalen toe te voegen.

Signalen van gemeentebelastingen vallen niet onder de in het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening (Bgs) aangewezen signalen en mogen in het kader van de Wgs daarom niet worden uitgewisseld. Het is voor gemeentebelastingen wel mogelijk intern te verwijzen. Er is sprake van intern verwijzen als de gemeente binnen de eigen organisatie geregeld heeft dat burgers die in beeld zijn bij de gemeente (meestal door gebruik van regelingen en voorzieningen), worden doorgeleid naar de schuldhulpverlening in geval van gesignaleerde (dreigende) problematische schulden.


Heeft u de monitor al ingevuld?

We krijgen nog steeds reacties binnen, maar missen tegelijkertijd nog een heel aantal gemeenten, IGSD’s en belastingsamenwerkingen. We zijn erg benieuwd naar hun voortgang, wensen en eventuele knelpunten!

Met behulp van deze monitor kunnen wij beter inspelen op uw vragen en wensen en monitoren waar eventuele knelpunten liggen. Uw deelname wordt daarom nog steeds zeer op prijs gesteld! Wanneer u ook gebeld wilt worden door een implementatiemanager kunt u dit onderaan de enquête aangeven. Coördinatoren schuldendomein van gemeenten, IGSD’s en belastingsamenwerkingen kunnen de enquête invullen.


Schuldenknooppunt

Met het Schuldenknooppunt kunnen schuldeisers en schuldhulpverleners op een snelle, betrouwbare, veilige en uniforme manier met elkaar communiceren. Door digitale berichtenuitwisseling en standaardafspraken worden kosten bespaard én mensen met schulden worden sneller geholpen om een oplossing voor hun problematische schuldsituatie te vinden. Dit draagt bij aan hun schuldrust. Het Schuldenknooppunt heeft een subsidie ontvangen waardoor het nu hard aan de slag kan. Het Schuldenknooppunt bevat in de eerste fase berichten over de minnelijke schuldregeling, zoals saldoverzoeken en betaalvoorstellen. In volgende fasen kan stap voor stap worden uitgebreid met andere berichten in het proces van schuldhulp. Voor meer informatie kunt u terecht op www.nvvk.nl/schuldenknooppunt.


Geef uw mening over de beroepscompetenties in de sociaal-financiële dienstverlening Schouders Eronder

De vragenlijst staat nog open tot en met 25 oktober

Werkt u met mensen met (sociaal-)financiële problemen of als lijn-/staffunctionaris in een organisatie die zich daarmee bezighoudt? Vul dan de vragenlijst in over de beroepscompetenties in de sociaal-financiële dienstverlening. En houd daarbij het eerste hoofdstuk van het document over de beroepscompetenties in sociaal-financiële dienstverlening bij de hand. Het invullen van de vragenlijst kan nog tot en met 25 oktober. Met uw reactie kunt u zichzelf spiegelen aan die competenties. En helpt u het vak beter te funderen en daarmee de dienstverlening aan de mensen waar het om gaat te verbeteren.

Beroepscompetenties

Armoede en schuldenproblematiek nemen door de coronacrisis verder toe. Het is in ieders belang dat mensen met (risico op) financiële problemen tijdige en goede hulp krijgen. Om daaraan te kunnen werken heeft het vak van professionals in de sociaal-financiële dienstverlening wel een fundament nodig. En dat is de kern van het project beroepscompetenties, dat onderdeel uitmaakt van het programma Schouders Eronder. Beroepscompetenties maken het beroep herkenbaar, bieden een basis voor de (door)ontwikkeling van beroepsonderwijs en een kader voor scholing, leren op de werkplek en deskundigheidsbevordering.

Sociaal-financiële dienstverlening

Onder sociaal-financiële dienstverlening verstaan we activiteiten en interventies van professionals die zijn gericht op het duurzaam behouden, bereiken of hervinden van financiële bestaanszekerheid van mensen. Het begrip sociaal-financiële dienstverlening omvat daarmee een veelvoud aan functies en organisatievormen. Binnen de sociaal-financiële dienstverlening bestaat namelijk een grote variatie in het type taken, type cliënten, mate en wijze van contact met burgers, financiering van de dienstverlening, en de voorwaarden en richtlijnen van opdrachtgevers. Ook de organisaties en samenwerkingsverbanden van waaruit professionals hun werkzaamheden verrichten of waar zij mee te maken hebben verschillen.

Meer informatie over het project

De digitale raadpleging is één van de activiteiten in de valideringsfase van dit project. Meer informatie over het project beroepscompetenties vindt u op de website van Schouders Eronder

vngrealisatie.nl