Nieuwsbrief Dienstverlening VNG 4 september 2025 |
|
|
|
Dienstverlening binnen gemeenten is veelzijdig en dynamisch. Van digitale innovaties tot praktische verbeteringen in de dagelijkse praktijk – er gebeurt ontzettend veel. In deze gezamenlijke nieuwsbrief bundelen acht projecten van VNG Dienstverlening kennis, ervaringen en actualiteiten. Zo brengen we u in één keer op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen, trainingen, webinars, inspirerende voorbeelden en praktische hulpmiddelen die u direct kunt gebruiken. Deze nieuwsbrief verschijnt eens per twee maanden. In elke nieuwsbrief belichten we één van de projecten. Wat houdt een project in en wat kunt u daarmee doen? In deze nieuwsbrief staat de nieuwe wegwijzer toepassing Woo, Wmebv en Bdto voor samenwerkingsverbanden in de schijnwerpers. Kent u collega’s of andere gemeenten die ook geïnteresseerd zijn in deze updates? Ze kunnen zich eenvoudig aanmelden via het aanmeldformulier. |
|
|
 | VNG-project In de schijnwerpers
Digitale Dienstverlening
Opleidingen en trainingen
Agenda 2025
|
|
|
 | Nieuw: wegwijzer toepassing Woo, Wmebv en Bdto voor samenwerkingsverbanden | De VNG heeft een praktische wegwijzer opgesteld over de toepassing van de Woo, Wmebv en Bdto voor gemeentelijke samenwerkingsverbanden. Deze informatiewetten gaan over openbaarheid van overheidsinformatie, het inrichten van digitale kanalen en digitale toegankelijkheid. De wegwijzer helpt samenwerkingsverbanden om duidelijkheid te krijgen over verantwoordelijkheden en toepassing van deze wetgeving.
Kijk voor meer informatie op de website van de VNG.
| |  | Serious game – Verbeter uw dienstverlening en bereik meer inwoners via uw lokale netwerk | Op dinsdag 4 november 2025 organiseert de VNG een fysieke serious game in Apeldoorn. Deze vindt plaats van 10:00 tot 15:00 uur.
Tijdens dit educatieve spel leert u hoe u uw dienstverlening kunt verbeteren en ontdekt hoe u uw inwoners beter bereikt door slim gebruik te maken van uw lokale netwerk en de Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s). De game helpt u om na te denken over wat u nodig heeft om inwoners beter te ondersteunen.
De VNG nodigt niet alleen gemeenteambtenaren uit, maar ook bibliotheekmedewerkers, maatschappelijke partners, sleutelpersonen, ervaringsdeskundigen en private partijen.
Kijk voor meer informatie op de website van de VNG. | | Nieuwe tool: generieke klantroutes Breng uw klantreis in kaart en verbeter uw dienstverlening | De VNG biedt generieke klantroutes aan waarmee gemeenten inzicht krijgen in hoe inwoners en ondernemers door hun dienstverlening bewegen – onafhankelijk van het domein of de specifieke dienst. Het perspectief van de inwoner of ondernemer staat daarbij continu centraal.
De klantroutes zijn door specialisten samengesteld op basis van meer dan 200 klantreisonderzoeken (service blueprints) waar gemeenten, ketenpartners, ervaringsdeskundigen en inwoners/ondernemers uit heel Nederland aan hebben meegewerkt.
U kunt de klantroutes ook koppelen aan een MijnOmgeving en MijnServices, zodat inwoners en ondernemers hun klantreis zelf online kunnen volgen en afhandelen. Denk bijvoorbeeld aan het checken van de status van een paspoortaanvraag, het aanleveren van documenten, het doen van een betaling of het ontvangen van een bericht zodra een aanvraag is afgerond.
Meer informatie Kijk voor uitleg en de generieke klantroutes op de VNG-website | |
|
|
Doe mee met het behoefteonderzoek regierol IDO’s gemeenten t.a.v. lokale netwerk | De VNG wil de behoeften van gemeenten in kaart brengen bij het uitvoeren van hun regierol rond het lokale netwerk van de Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s). Dit onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met onderzoeks- en adviesbureau KWINK groep via een enquête. Waarom zijn uw antwoorden belangrijk? In deze enquête vragen wij naar uw ervaringen en behoeften bij het uitvoeren van de IDO-regierol. Deze informatie is van grote waarde voor de ondersteuning en belangenbehartiging vanuit de VNG en het ministerie van BZK. Met dit onderzoek bouwen wij voort op een eerder behoefteonderzoek naar de regierol van gemeenten ten aanzien van IDO’s. KWINK groep bracht toen in opdracht van de VNG in kaart hoe gemeenten deze rol oppakten, en wat zij daarbij aan ondersteuning nodig hadden vanuit de VNG. Wij verzoeken u vriendelijk om deze enquête vóór 22 september in te vullen. Het invullen duurt circa 30 à 40 minuten. Mocht u zelf niet betrokken zijn bij de uitvoering van IDO’s, maar wel een collega hebben die aan dit dossier werkt, stuur deze oproep dan vooral door. Meer informatie? U vindt meer informatie over de enquête en de achtergrond van ons behoefteonderzoek in de introductie van de vragenlijst.
Heeft u vragen over het onderzoek? Neem dan gerust contact op met onderzoeker Annemarijne Kaaij van KWINK groep, via akaaij@kwinkgroep.nl of +31(0)6 44 01 76 77.
Alvast hartelijk bedankt voor de moeite! | | Binnenkort beschikbaar: handreiking Duidelijke verordeningen en andere regels | Binnenkort publiceert de VNG de handreiking Duidelijke verordeningen en andere regels. Deze handreiking helpt gemeenten om regels begrijpelijk te schrijven, testen en invoeren. Zo maken we samen de overheid toegankelijker voor inwoners en ondernemers. Waarom deze handreiking? Regels gelden voor iedereen, maar zijn vaak lastig te begrijpen. Met duidelijke verordeningen: Wat vind je erin? Voor wie? Voor iedereen binnen gemeenten die verordeningen of regels opstelt of uitlegt: van juristen en beleidsmedewerkers tot communicatie en klantcontact. Wanneer beschikbaar? De handreiking verschijnt binnenkort via de pagina Duidelijke overheidscommunicatie op de VNG-website. Houd ook ons LinkedIn-account in de gaten voor de publicatie. Meer weten of aansluiten bij Duidelijke Overheidscommunicatie? Neem contact op met het VNG-projectteam via dienstverlening@vng.nl.
Webinar 11 september Donderdag 11 september organiseren we een webinar over deze handreiking waarin u praktische tips en inspiratievoorbeelden uit de handreiking toegelicht krijgt. Meld u aan.
Herschrijven gemeentelijke brieven op 18 september 2025 in Arnhem (12.00 - 15.00 uur) Wilt u meehelpen met het herschrijven van gemeentelijke brieven WMO? Iedereen met een passie voor duidelijke taal is welkom: communicatieadviseurs, juristen, taalcoaches en taalliefhebbers. Inhoudelijke kennis is niet nodig – een frisse blik is voldoende. U kunt zich nog aanmelden tot 12 september.
Samen zorgen we voor duidelijke regels die werken voor inwoners, ondernemers én gemeenten.
| | Nieuwe versie Model Parkeerverordening | In de vorige nieuwsbrief stond een artikel over de nieuwe Model Parkeerverordening en de bepalingen deelmobiliteit. Achteraf bleek dat in de Model Parkeerverordening enkele fouten stonden. Daarom zijn de teksten in deze modelverordening nu aangepast.
Wijzigingen Het gaat om de volgende wijzigingen: Voor de definitie van 'houder van een motorvoertuig' geldt dat er in het tweede onderdeel ten onrechte stond dat het moment van parkeren beslissend is voor de vraag wie de houder is. Bij een parkeervergunning is dit het moment van de aanvraag, dus de passage 'tijdens het parkeren' is geschrapt. Tot slot stond wel in de toelichting, maar niet in de bepaling zelf dat ook degene die een motorvoertuig in beheer heeft de houder kan zijn. Dit is nu ook aan de bepaling zelf toegevoegd. Het onderdeel is daarmee als volgt aangepast:
2° persoon die met een schriftelijke overeenkomst of een melding in het parkeersysteem kan aantonen dat deze persoon het motorvoertuig in gebruik of in beheer heeft; In de toelichting op artikel 17 werd alleen verwezen naar de nadere regels uit artikel 4, eerste lid, er zijn echter meer nadere regels die strafrechtelijk kunnen worden gehandhaafd. De verwijzing naar het artikel is dus geschrapt.
Van de gelegenheid is gebruik gemaakt nog een aantal ondergeschikte technische wijzigingen door te voeren.
Download de nieuwe versie Hier vindt u de nieuwe tekst van de Model Parkeerverordening (met de modelbepalingen en implementatiehandleidingen).
Lees verder op de website van VNG. | | Publicatie handreiking: maak werk van een sterke positie van economische zaken | Met deze handreiking kunnen gemeenten de positie van (hun team) economische zaken versterken. Aan de hand van 10 punten wordt inzichtelijk gemaakt welke mogelijkheden er zijn om dit te bereiken. Een sjabloon-collegevoorstel is toegevoegd om de agendering bij het college van B&W te ondersteunen. Deze handreiking is ontwikkeld omdat uit eerder onderzoek van de VNG (pdf, 1,2 MB) naar voren kwam dat gemeenten behoefte hebben aan concrete handvatten om de positie van economische zaken binnen de organisatie te versterken.
Achtergrond Mkb en toekomstbestendig ondernemerschap in gemeenten doen ertoe. Het mkb is niet alleen belangrijk voor de werkgelegenheid en economische welvaart van gemeenten, maar heeft ook een essentiële rol bij het realiseren van de vele publieke en maatschappelijke opgaven en landelijke transities.
Economische zaken heeft daarin als discipline/team een belangrijke verbindende en aanjagende rol. Ondanks de verdere professionalisering van de inzet, is de positie van economische zaken nog lang niet overal vanzelfsprekend en staat deze onder druk. Dit uit zich in de praktijk in te kleine teams, te weinig interne verbondenheid en beperkte uitvoeringskracht. In het licht van het naderende financieel ravijnjaar 2026, is het benadrukken van een sterke positie van economische zaken extra belangrijk. | | Aan de slag met een MijnOmgeving: hoe zet je de eerste stappen? | Wil uw gemeente inwoners meer regie geven over hun eigen gegevens en lopende zaken? Met een MijnOmgeving op basis van MijnServices maakt u dit mogelijk. U biedt inwoners een persoonlijk portaal waarin zij zelf zaken kunnen regelen, gegevens kunnen inzien en berichten kunnen ontvangen.
Wat zijn MijnServices? MijnServices zijn bouwstenen waarmee gemeenten en hun leveranciers hun MijnOmgeving kunnen inrichten. Elke bouwsteen heeft een eigen functionaliteit. Denk bijvoorbeeld aan MijnZaken: inwoners en ondernemers volgen hiermee hun lopende aanvragen. Met MijnBerichten ontvangen ze berichten op één centrale plek. En met MijnTaken kunnen ze zelf openstaande taken afhandelen, zoals het doen van een betaling of het aanleveren van aanvullende informatie. Doordat MijnServices goed te koppelen zijn met verschillende gemeentelijke systemen, ziet de inwoner via zijn portaal dezelfde informatie als het KCC of het vergunningenloket. Dat betekent: minder telefoontjes en e-mails, én een hogere tevredenheid bij inwoners én medewerkers.
Al tientallen gemeenten gingen u voor Meer dan 40 gemeenten en 20 leveranciers werken inmiddels met MijnServices. Bekijk ons actuele overzicht op vng.nl/omnichannel of raadpleeg direct de overzichtskaart met de status per gemeente:
Waar begint u? Benieuwd hoe u zelf met een MijnOmgeving kunt starten? Dit zijn de eerste stappen: Informeer uw organisatie over wat MijnServices kunnen betekenen. Gebruik hiervoor onze minigids met uitleg. Vraag fysieke exemplaren aan via: omnichannel@vng.nl. Plan een kennismakingsgesprek met VNG. Een van onze experts kijkt graag met jullie mee naar de mogelijkheden binnen jullie gemeente. Vraag het MijnServices-stappenplan aan. Hierin leggen we stap voor stap uit hoe u MijnServices implementeert en uq inwoners optimaal bedient. Meld u aan voor onze presentatiedag in november om te bekijken hoe andere gemeenten dit hebben aangepakt.
| |
|
|
 | Webinar: Hoe bereik je met lokale netwerk jongeren (<27 jr) met digitale vraagstukken? | Op dinsdag 30 september van 10.00-11.15u vindt een webinar plaats over hoe je met het lokale netwerk jongeren met digitale vraagstukken kunt bereiken. Meld je aan! Wat gaan we doen We openen met een inspirerende, bezielende lezing door Munish Ramlal, ombudsman Metropoolregio Amsterdam. We zijn onder andere benieuwd naar het verhaal dat het maatschappelijke vraagstuk maakt en invalshoeken voor mogelijke oplossingsrichtingen;
Doel Ben jij er ook bij? Meld je aan! Stuur deze mail gerust door naar de contacten in jouw lokale netwerk. | | Netwerkbijeenkomst Iedereen doet mee! – uitvoering VN-verdrag Handicap | Het VNG-project Iedereen doet mee! organiseert samen met gastgemeente Aa en Hunze een netwerkbijeenkomst over de uitvoering van het VN-verdrag Handicap. Een inspirerende dag voor gemeenten om kennis te delen, nieuwe ideeën op te doen en samen te werken aan inclusie.
Wat kunt u verwachten? Programma (10.30 – 14.00 uur, inclusief lunch) Workshops (keuze uit 2) Afsluiting
Praktische informatie Locatie: Gemeentehuis Aa en Hunze Voor: ambtenaren, bestuurders, raadsleden en ervaringsdeskundige inwoners Deelname: kosteloos Aanmelden: Via de VNG-website | | Hergebruikevent: Indicatieloze dagbesteding voor ouderen? Leer het van onze winnaars! | De gemeente Reimerswaal vraagt geen indicatie meer voor de dagbesteding van ouderen. Iedereen is welkom. Voor inwoners bespaart dit wachttijd. Mensen met dementie kunnen half gast, half vrijwilliger zijn. Ook voor ambtenaren is deze werkwijze prettig, want u hoeft zich niet bezig te houden met zorgleefplannen en doelen. U werkt integraal en verbindend samen met de zorgaanbieders en het is nog goedkoper ook. Tijdens het hergebruikevent op 7 oktober ontdekt u in één dag hoe deze aanpak werkt, ervaringen van andere gemeenten die indicatieloos werken, en een praktische uitwerking voor uw gemeente.
Meer informatie en aanmelden |  | | Hergebruikevent: Statushouders in de techniek: een win-win-win | In de gemeente Amsterdam starten statushouders met een technische achtergrond of opleiding in een technische functie met opleidingstraject tot monteur mechatronica. Het traject met baangarantie is inclusief begeleiding op taal, inburgering op de arbeidsmarkt en andere randvoorwaarden om succesvol te werken in Nederland.
De gemeente Amsterdam werkt hiervoor samen met het werkgeversservicepunt, een regionaal opleidingscentrum en het bedrijfsleven (o.a. NS en KLM). Deze aanpak zorgt voor een win-win-win: voor de arbeidsmarkt, bedrijven en statushouders. Tijdens het hergebruikevent op 9 oktober ontdekt u in één dag deze aanpak en maakt u een praktische uitwerking voor uw gemeente.
Meer informatie en aanmelden |  | |  |
11 september 2025 – Webinar: 'Handreiking duidelijke verordeningen en andere regels' - Online
11 september 2025 – Webinar: impuls voor digitale dienstverlening aan ondernemers – Online
18 september 2025 - Maak samen het verschil: help mee met het herschrijven van gemeentelijke brieven– Arnhem 18 september 2025 – Gluren bij de Buren van Gebruikers Centraal met gemeente Almere en de Stichting Gelijkwaardig Herstel over hun CRM-systeem – Amsterdam 23 september 2025 – Training voor baliemedewerkers en KCC’s: help inwoners op weg met digitale dienstverlening - Breda
30 september 2025 - Webinar Hoe bereik je met lokale netwerk jongeren (<27 jr) met digitale vraagstukken? - Amsterdam 1 oktober 2025 - Van reactie naar proactief: zo helpt jouw gemeente écht! - Congres Toekomstgerichte Overheid – Vianen
6 oktober 2025 – Netwerkbijeenkomst Iedereen doet mee! – uitvoering VN-verdrag Handicap - Gemeente Aa en Hunze
7 oktober 2025 - Hergebruikevent: Indicatieloze dagbesteding voor ouderen? Leer het van onze winnaars! - Provincie Utrecht
9 oktober 2025 - Hergebruikevent: Statushouders in de techniek: een win-win-win - Amsterdam 4 november 2025 – Serious game Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) – Apeldoorn 6 november 2025 - Training voor baliemedewerkers en KCC’s: help inwoners op weg met digitale dienstverlening - Roermond 13 november 2025 - Presentatiedag: Digitale dienstverlening met Omnichannel/MijnServices - ervaringen uit de praktijk – Utrecht 20 november 2025 – VNG Uitvoeringscongres (met diverse sessies en stands op het gebied van dienstverlening) - Nieuwegein
27 november 2025 - Maak samen het verschil: help mee met het herschrijven van gemeentelijke brieven - Utrecht
|
|
|
Wilt u zich uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Of wilt u een wijziging doorgeven? Stuur een mail aan dienstverlening@vng.nl. |
|
|
|