 | 25 september 2025 |  |
| Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare (ondersteunings)middelen voor uw lokale hersteloperatie.
|
|
|
|
|
|
Ledenraadpleging Divosa: Zo ervaren gemeenten de uitvoering brede ondersteuning |
|
|
Woensdag 24 september jl. heeft Divosa het rapport ‘Hersteloperatie Toeslagen en de rol van gemeenten - Hoe loopt dat?’ overhandigd aan bestuurlijk regisseur Paul Blokhuis en staatssecretaris Sandra Palmen. Het is goed te horen dat uit deze ledenraadpleging naar voren komt dat het overgrote deel van de gemeenten de uitvoering van de brede ondersteuning als zeer positief ervaart. |
|
|
De komende periode gaan we samen met Divosa het rapport nader analyseren zodat we de ondersteuningsbehoeften van gemeenten nog beter in kaart kunnen brengen. Lees ook dit LinkedIn-bericht van de staatssecretaris. |
|
|
Veelgestelde vragen online masterclass bezwaar en beroep |
|
|
Op 11 september jl. woonde een groep van 146 juristen en juridisch medewerkers de online masterclass over bezwaar en beroep bij. We zijn gestart met een toelichting op de brede ondersteuning, en de juridische context daarvan. Er zijn gedurende de bijeenkomst veel vragen gesteld. |
|
|
Op veler verzoek werken wij de komende periode aan een overzicht van jurisprudentie. Nieuwsgierig geworden? Schrijf u dan alvast in voor het (be)spreekuur op 2 oktober! |
|
|
Online campagne UHT voor jongeren en het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod |
|
|
UHT heeft via Facebook en Instagram een oproep gedaan aan jongeren in de kindregeling met schulden om naar de gemeente te gaan voor hulp. En ook speciaal de oproep aan jongeren die voor 1 november 2023 de kindregeling hebben ontvangen om zich voor 1 november 2025 te melden zodat zij nog in aanmerking komen voor het schuldhulpverleningsaanbod.
|
|
|
Is de kindregeling na die datum ontvangen dan is er 1,5 jaar tijd voor aanmelding voor dit aanbod. Er geldt uiteraard geen aanmeldtermijn voor de hulp van de gemeente via brede ondersteuning. De komende tijd zullen meer posts volgen.
Mocht u jongeren aan het loket krijgen die verwijzen naar een online bericht, dan weet u waar het vandaan komt! |
|
|
Leidraad Vroegsignalering en tips uit de praktijk van Haarlem hoe jongeren te benaderen |
|
|
Afgelopen zomer hebben gemeenten de gegevens ontvangen van jongeren die voor 1 november 2023 onder de kindregeling vielen en minstens 15 maanden een belastingschuld (>50 euro) open hebben staan. |
|
|
Op basis van deze gegevens kunnen gemeenten proactief contact leggen met de jongeren en -als er sprake is van problematische schulden- het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod doen binnen de brede ondersteuning.
De grondslag voor de koppeling van de gegevens van jongeren met een betalingsachterstand en de gegevens van de jongeren in de kindregeling komt vanuit de Wgs en de vroegsignalering. Gemeenten kunnen proactief contact leggen met deze groep jongeren en hen -indien van toepassing- een aanbod voor het schuldhulpverleningsaanbod doen binnen de brede ondersteuning.
|
|
|
Tips uit de praktijk | Veel gemeenten zijn actief aan de slag gegaan met het benaderen van jongeren. Ook zijn er tijdens het (be)spreekuur “Ervaring delen omgang met jongeren” van 18 september jl. vanuit verschillende gemeenten tips gedeeld. |
|
|
Voorbeeld Haarlem | De gemeente Haarlem heeft naar aanleiding van de levering van de lijst met de gegevens van de jongeren vanuit de vroegsignalering 46 jongeren gebeld. Deze aanpak werkte goed, slechts 1 jongere heeft aangegeven geen hulp te willen. Steven Gill deelt hieronder wat praktische tips vanuit het ondersteuningsteam in de gemeente Haarlem. |
|
|
“Ons team heeft alle jongeren gebeld die zich voor 1 november 2025 dienen aan te melden bij de gemeente. De volgende tips werkten echt goed bij ons: Kort, duidelijk en vriendelijk uitleggen wat we precies doen. Wat is Brede Ondersteuning? Vertrouwen winnen door laagdrempelig te zijn en goed te luisteren. Vragen of je kunt meekijken met wat ze nodig hebben. Voorbeelden geven waarmee we kunnen helpen. Bij geen contact niet opgeven, maar een week later opnieuw bellen. Als een jongere op het moment van eerste keer bellen niet weet of hij/zij hulp wil accepteren, de ruimte geven dat degene erover na mag denken en afspreken dat er teruggebeld gaat worden. Ruimte bieden dat het eerste gesprek in het gemeentehuis mag en kan plaatsvinden. Men ontvangt ons niet graag thuis. Uitleggen dat zij er recht op hebben vanwege hetgeen zij in het verleden hebben meegemaakt. Geen verplichtingen, maar aangeven dat ze er gebruik van kunnen maken."
|
|
|
De leidraad vroegsignalering van de VNG is recentelijk volledig vernieuwd. In de nieuwe leidraad vindt u onder meer nieuwe inzichten rond vroegsignalen, aangepaste werkwijzen en tips rondom monitoring en registraties. |
|
|
Overstappen van normbedragen naar werkelijke kosten in de SiSa-verantwoording |
|
|
Gemeenten hebben de afgelopen jaren de mogelijkheid gekregen om in hun SiSa-verantwoording over te stappen van het gebruik van normbedragen naar het hanteren van werkelijke kosten. |
|
|
Gemeenten die deze overstap nog niet hebben gemaakt, kunnen dit alsnog doen als de situatie daarom vraagt. Dit kan eenvoudig door in de SiSa-verantwoording aan te geven dat de verantwoording voortaan op basis van werkelijke kosten plaatsvindt.
|
|
Een overstap kan met name zinvol zijn wanneer de werkelijke kosten van een component, zoals component E (organisatiekosten), structureel hoger liggen dan de normbedragen die volgen uit de staffel.
Een overstap kan met name zinvol zijn wanneer de werkelijke kosten van een component, zoals component E (organisatiekosten), structureel hoger liggen dan de normbedragen die volgen uit de staffel. |
|
|
|
Doelstellingen in het plan van aanpak behaald? Communiceer aan de ouder |
|
|
Op verzoek van velen hebben wij een aantal formats ontwikkeld die gemeenten kunnen gebruiken om ouders te informeren dat de doelen uit het plan van aanpak zijn behaald en dat de brede ondersteuning daarmee wordt afgerond. |
|
|
In dit document zijn de volgende vijf formats opgenomen voor het informeren van de ouders, hun kinderen en (ex)toeslagpartners die in uw gemeente brede ondersteuning ontvangen. |
|
|
Format 1: de beëindigingsbeschikking bij het behalen van de doelstellingen voordat de termijn van twee jaar is verstreken. Inclusief een format bezwaarclausule. Format 1a: zelfde inhoud maar dan gericht aan kinderen en jongeren. Format 2: de schriftelijke bevestiging aan de ouder dat de termijn van twee jaar brede ondersteuning is verlopen. Format 2a: zelfde inhoud, maar dan gericht aan kinderen en jongeren Format 3: de schriftelijke bevestiging aan de ouder dat de brede ondersteuning wordt beëindigd, omdat de ouder niet als gedupeerde wordt erkend.
|
|
|
Deze formats zijn tot stand gekomen dankzij de gemeenten die hun brieven met de VNG hebben gedeeld. U vindt de formats bovendien ook in onze communicatietoolkit. |
|
|
|
Uitspraak rechtbank Overijssel over brede ondersteuning voor reis naar Mekka |
|
|
Op 11 september jl. heeft de rechtbank Overijssel een uitspraak gedaan over de eis van een gedupeerde ouder over de brede ondersteuning bij een reis naar Mekka. |
|
|
Casus | De ouder heeft verzocht om een vergoeding, zodat zij met haar gezin een reis naar Mekka kon maken, omdat dit een diepgaande morele en spirituele betekenis zou hebben. Ook heeft zij gevraagd om een elektrische fiets in het kader van mobilteit, omdat zij nu een auto moet delen met haar zoon.
De gemeente heeft zowel een verzoek voor een reis naar Mekka met het gezin als een elektrische fiets afgewezen, omdat het college deze voorzieningen niet als noodzakelijk heeft beoordeeld. Voor wat betreft de reis naar Mekka, oordeelt de rechtbank dat het college dit verzoek mocht afwijzen, omdat niet aan de hand van objectieve criteria is vast te stellen dat de reis noodzakelijk is. Ook het bezwaar tegen het niet verstrekken van de elektrische fiets wordt ongegrond verklaard. De enkele omstandigheid dat de ouder op dit moment een auto deelt met haar oudste zoon, onderbouwt de noodzaak van een elektrische fiets niet. |
|
|
Duiding voor gemeenten | Het toepassen van het noodzakelijkheidscriterium vraagt om een afweging op basis van heldere en toetsbare maatstaven van noodzakelijkheid. Persoonlijke of spirituele waarde van een voorziening vormt op zichzelf geen voldoende grond om deze als noodzakelijk aan te merken. |
|
|
|
"Hoe zit het met de brede ondersteuning van een echtpaar dat na de start van de brede ondersteuning toch uit elkaar gaat? De ex-partner komt nu natuurlijk niet meer in aanmerking voor brede ondersteuning via de ex-toeslagpartnerregeling." |
|
|
Vanaf het moment van het indienen van de aanvraag biedt de gemeente brede ondersteuning aan het gezin. Wie in aanmerking komt voor brede ondersteuning wordt bepaald op het moment van indienen van de aanvraag. Als een echtpaar gedurende het ondersteuningstraject uit elkaar gaat, behouden beide partners het recht op brede ondersteuning. Eventuele nieuwe partners komen niet meer in aanmerking voor brede ondersteuning. Zij waren immers nog geen onderdeel van het gezin op het moment dat de aanvraag voor de brede ondersteuning werd ingediend. |
|
|
|
|
De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.
| | Schrijf in |
|
|
De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.
Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.
Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.
Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Presentatie teruglezen
U kunt de presentaties van de (be)spreekuren vanaf nu teruglezen via deze link naar onze website. |
|
|
|
Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media. |
|
|
|
De eerstvolgende nieuwsbrief verschijnt op donderdag 25 september a.s. |
|
|
|
In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl
Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl |
|
|
|
|