Bekijk de online versie

26 september 2024


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare (ondersteunings)middelen voor uw lokale hersteloperatie.

Voorgenomen wijziging beslistermijnen werkelijke schade ingetrokken

In de nieuwsbrief van 29 augustus jl. informeerden wij u over het aangeboden wetsvoorstel Wet aanpassing termijnen en nabestaandenregeling hersteloperatie toeslagen. Op 10 september heeft de staatssecretaris in een brief aan de Kamer aangegeven het wetsvoorstel op een aantal punten aan te passen.

Een van de wijzigingen betreft het intrekken van de aanpassing van de beslistermijn op aanvragen voor aanvullende compensatie voor de werkelijke schade. 

Dit betekent dat de beslistermijn maximaal zes maanden blijft, met de mogelijkheid om die termijn met maximaal zes maanden te verlengen. Het kabinet vindt het noodzakelijk noch wenselijk om de beslistermijn aan te passen. Met de opschaling van de Stichting (Gelijk)waardig herstel (SGH-route), de opschaling van de Regieroute VSO en de ontwikkeling van de digitale schaderoute zijn er volgens het kabinet grote stappen gezet om de druk op de Commissie Werkelijke Schade (CWS) te verlichten. Wat betreft de ouders die wel de CWS-route willen volgen, geldt dat nog niet met zekerheid te zeggen is tot welke doorlooptijd de nieuwe situatie gaat leiden en of de verbeteringen voldoende zullen zijn om aanvragen binnen de wettelijke beslistermijn af te handelen. Het kabinet wil echter voorkomen dat er op voorhand ruimere termijnen worden ingesteld dan nodig zullen zijn.

Marktplaatspagina herstelinitiatieven.nl geopend

Op 15 april 2024 is het project Herstelinitiatieven gestart. Ouders en jongeren met een idee dat kan bijdragen aan emotioneel herstel voor zichzelf en anderen, kunnen hulp krijgen van een coach om dat idee verder uit te werken. Tot nu toe zijn er 33 ideeën ingediend via de website www.herstelinitiatieven.nl. 

Ook zijn er een aantal bijeenkomsten gerealiseerd. Zelfs op Curaçao. Daarnaast zijn er aanvragen ingediend om een boek te schrijven en een prentenboek te maken.

Op de website Herstelinitiatieven vindt u nu ook een marktplaatspagina. Deze marktplaats is om twee redenen gestart:

  1. Niet ieder initiatief vraagt om begeleiding of financiering. Vaak gaat de vraag over het bekender maken van het idee en het te promoten. De marktplaatspagina helpt daar een handje bij.
  2. Sommige aanvragers willen graag een netwerk opbouwen. Op de marktplaatspagina kunnen zij hun initiatieven delen en ook hun ervaringen uitwisselen over best practices om met gemeenten in gesprek te gaan.

Kent u ouders met goede ideeën of ouders die willen aansluiten bij bestaande initiatieven? Verwijs ze dan naar de website van www.herstelinitiatieven.nl.

Webinars ‘Opstart invordering na UHT’

Op 1 en 3 oktober a.s. organiseert de Belastingdienst/ Dienst Toeslagen webinars over ‘Opstart invorderingsproces na UHT - de volgende fase’.

In oktober stopt de pauzering van invorderingen voor een eerste groep ouders met vorderingen bij de Belastingdienst, of bij de Belastingdienst én Dienst Toeslagen. 

De pauzering eindigt omdat de integrale beoordeling van deze groep ouders is afgerond. Tijdens de webinars geeft de Belastingdienst een toelichting op het proces en uiteraard is er ook ruimte om vragen te stellen. U kunt de webinars via onderstaande Webex-linkjes volgen en u hoeft zich hiervoor niet in te schrijven. Mocht u geen Webex gebruiken, dan is het raadzaam om de linkjes iets eerder te proberen en te kijken of het werkt.

Op de website van de Belastingdienst vindt u een communicatietoolkit over dit onderwerp met daarop nuttige documenten en informatie. Op deze toolkit vindt u ook alle brieven van de Belastingdienst en kunt u eerdere webinars terugkijken.

Let op: u kunt nog steeds ‘Hulpaanbod-gewenst’-lijsten ontvangen ondanks sluiten aanmeldloket

Ouders konden zich tot 31 december 2023 aanmelden als mogelijk gedupeerde ouder bij UHT. Ondanks dat de uiterste aanmelddatum is verstreken, is het nog wel mogelijk dat u via het Gegevensportaal de lijst ‘Hulpaanbod_gewenst’ ontvangt. Er geldt namelijk een hardheidsclausule op de aanmelddatum.

Dat betekent dat ouders die om gegronde redenen niet in staat waren zich voor

31 december 2023 aan te melden, bij uitzondering toch toegelaten kunnen worden tot het herstelproces. Als zij worden toegelaten, hebben zij vanaf het moment van aanmelden bij UHT recht op brede ondersteuning door de gemeente. Dit betekent dat ook aan hen wordt gevraagd of zij een gemeentelijk hulpaanbod op prijs stellen. Als zij dit wensen, worden gegevens verstrekt aan de betreffende woongemeente via het Gegevensportaal.

Stuitingsbrieven gedupeerde aanvragers kinderopvangtoeslag niet meer nodig

De Staat vindt het onwenselijk dat gedupeerde aanvragers van kinderopvangtoeslag individuele brieven moeten sturen om hun vordering veilig te stellen met het oog op een eventuele verjaring van hun aanspraak. 

Daarom erkent de Staat zijn aansprakelijkheid voor eventuele civielrechtelijke vorderingen van gedupeerde aanvragers van kinderopvangtoeslag die voortvloeien uit onrechtmatige besluiten waarvoor compensatie is verleend door de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen. Hierdoor hoeven gedupeerde ouders in ieder geval de komende 5 jaar (tot oktober 2029) geen aansprakelijkstellingen of stuitingsbrieven te sturen. Voor gezinsleden of andere doelgroepen binnen de hersteloperatie geldt deze erkenning vooralsnog niet.

Praktijkvoorbeeld Hoorn: ‘Een waardevolle kans om direct met ouder en betrokkenen in gesprek te gaan’

In veel gemeenten is het zogenoemde driegesprek tussen een gedupeerde ouder, de betroken gemeente en persoonlijk zaakbehandelaar van UHT wel bekend, maar wordt het nog weinig ingezet. In de gemeente Hoorn namen ze het initiatief om als gemeente zélf het driegesprek te organiseren. In gesprek met Liza Zwemmer, casemanager kinderopvangtoeslagaffaire, over hun aanpak.

Opleiding en verdieping

Masterclass Aanvullend schulldhulpverleningsaanbod 18+ jongeren

De afgelopen twee weken hebben we in onze (be)spreekuren een tweeluik georganiseerd over het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod voor 18+ jongeren uit de kindregeling.


Voor volwassen jongeren worden problematische schulden opgelost via een saneringskrediet dat bekostigd wordt door het rijk. De oplossing van schulden is altijd onderdeel van het plan van aanpak voor de brede ondersteuning. Inmiddels zijn de eerste saneringen een feit.

Samenwerking tussen brede ondersteuning en schuldhulpverleners is cruciaal. Zoekt u (met uw collega's) verdieping op dit onderwerp? Dat kan! Neem deel aan een van de twee masterclasses op het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod.



U kunt kiezen voor de masterclass van maandag 7 oktober (11.00-12.00 uur) of dinsdag 15 oktober (13.00-14.00 uur).

Op dit formulier kunt u zich inschrijven voor één van deze masterclasses.


We ontmoeten u graag!

Masterclass SiSa-verantwoording Brede Ondersteuning

Is de SiSa-verantwoording Brede Ondersteuning dit jaar onderdeel van uw werkzaamheden? We hebben nog ruimte over in de masterclass over de wijzigingen bij het invullen van de SiSa-tabel. De masterclass is bedoeld voor medewerkers die zelf aan de slag gaan met de verantwoording en er is plek voor maximaal 2 medewerkers per gemeente.


Wilt u uw financials meenemen in een doorkijkje naar de toekomst? Stuur dan de link om in te schrijven aan hen door. Er kan voor maar één datum worden ingeschreven.

Uw financial heeft de keuze om deel te nemen aan één van de 3 fysieke bijeenkomsten, of aan de online sessie:


Masterclass SiSa

  • Ma. 11 november, 10.00 – 12.00 uur  - VNG Den Haag

  • Do. 14 november, 10.00 – 12.00 uur  - VNG Utrecht

  • Woe. 20 november, 10.00 – 12.00 uur - Amsterdam

  • Ma. 25 november, 10.30 – 12.30 - online via MS Teams



  • Training: maandag 14 oktober: hele dag   VNG Den Haag

  • Training: donderdag 17 oktober: hele dag Arnhem

  • Workshop: maandag 4 november: ochtend VNG Utrecht

  • Workshop: maandag 11 november: middag VNG Den Haag

Nieuwe workshops en trainingen

Voor nieuwe medewerkers die de trainingen en/of workshops van augustus en september hebben gemist, organiseren we nog een paar extra sessies.


U kunt zich aanmelden via de aparte links van de training of workshop.


Lees meer in de flyer over ons opleidingsaanbod.

Deze keer een ‘vraag van de week’ uit de vragen die recent op ons pas gelanceerde forum Hersteloperatie is gesteld.


‘Een gedupeerde ouder heeft zich onlangs gemeld voor brede ondersteuning. Bij navraag aan het Serviceteam blijkt dat er al in 2022 een eindgesprek is geweest met de contactpersoon UHT. De ouder bevestigde dit later ook. De compensatie en werkelijke schade is vastgesteld en uitbetaald. Blijven wij dan nu nog brede ondersteuning verlenen?’

Benieuwd naar het antwoord? Kijk naar de reactie die Matthew Last van de gemeente Kampen heeft gegeven. Goed gedaan Matthew! We zien uw vragen én antwoorden graag tegemoet op ons forum. Heeft u nog geen account? Activeer dan snel de link. Niets ontvangen? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Varia

Website VNG niet bereikbaar op woensdag 2 oktober

In verband met onderhoud is de VNG website en daarmee ons forum, de communicatietoolkit en de veelgestelde vragen niet bereikbaar tussen 07.00 en 13.30 uur. Daarna hopen we dat u ons weer via de gebruikelijke links kunt vinden.

18e Voortgangsrapportage

De volgende voortgangsrapportage komt niet zoals eerder aangekondigd op 18 oktober, maar al op 4 oktober a.s. uit.

De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.


Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.


Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.


Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.

  • 12 september (Tweeluik - deel 1 - Oplossen problematische schulden jongeren in kindregeling)

  • 19 september (Tweeluik - deel 2 - Oplossen problematische schulden jonmgeren in kindregeling)

Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media.

De volgende nieuwsbrief verschijnt op donderdag 10 oktober a.s.

Een keer tijd om wat terug te kijken of te lezen?
Luister onze podcasts of lees onze nieuwsbrieven

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl