Bekijk de online versie

Nieuwsbrief

Alleenverdienersproblematiek

4 november 2024

Gemeenten ondersteunen tijdelijk in 2025, 2026 en 2027 een groep alleenverdienende inwoners die door een samenloop van wet- en regelgeving te weinig toeslagen ontvangen en hierdoor nadelige gevolgen ondervinden op hun netto-inkomen. Dit komt hierdoor onder het wettelijk bijstandsniveau en staat bekend als de alleenverdieners-problematiek. Deze nieuwsbrief biedt u actuele ondersteuningsinformatie (beleid en uitvoering), format communicatiemiddelen en praktische ondersteuning en tips en tools voor uw uitvoeringsorganisatie. 

  • Korte schets ontstaansgeschiedenis Alleenverdienersproblematiek en de oplossing in 3 fases

  • Stand van zaken Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek

  • Start implementatieondersteuning, introductie implementatieteam 

  • Planning (be)spreekuren

Korte schets ontstaan alleenverdienersproblematiek en de oplossing in 3 fases 

Een groep van ca. 6.400 inwoners in Nederland ondervindt door een samenloop van wet- en regelgeving nadelige gevolgen op hun inkomen. Zij ontvangen daardoor te weinig toeslagen, waardoor hun inkomen onder het wettelijk bijstandsniveau en daarmee onder het bestaansminimum komt (de op de leefsituatie van toepassing zijnde bijstandsnorm plus maximale toeslagen). Dit noemen we de alleenverdienersproblematiek.

De onwenselijke samenloop van regelingen is ontstaan bij de afbouw van de Algemene heffingskorting (AHK) in 2009. De problematiek is in 2016 voor het eerst aangekaart door de Nationale Ombudsman. Opeenvolgende kabinetten hebben geprobeerd een oplossing voor deze problematiek te vinden, maar dat is niet gelukt. 


In 2022 volgde een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep (CRvB). Deze uitspraak was van grote betekenis. De CRvB oordeelde namelijk dat een inwoner die door deze situatie onder het bestaansminimum komt een inkomensaanvulling moet ontvangen vanuit de algemene bijstand (PW).

Driefasenplan voor de Alleenverdienersproblematiek

Er is tot een gefaseerde oplossing opgezet. Deze bestaat uit 3 fases: 

  • Fase I In 2023 & 2024: Handelingsperspectief Gemeenten kunnen alleenverdienersproblematiek op maat ondersteunen. 

  • Fase III: Vanaf 2028 is er een definitieve oplossing via fiscaliteit (inkomstenbelasting). Deze oplossing wordt door de Belastingdienst gerealiseerd per 1 januari 2028.  

Stand van zaken Wet tijdelijke regeling alleenverdieners-

problematiek 

In 2025, 2026 en 2027 helpen gemeenten het Rijk door een tegemoetkoming uit te keren aan inwoners die te maken hebben met de alleenverdienersproblematiek. De tegemoetkoming krijgt een wettelijke basis met de Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek.

Het wetsvoorstel ligt op dit moment bij de Tweede Kamer. Er zijn in de aanloop naar de behandeling van de wet Kamervragen gesteld. De vragen en antwoorden vindt u hier. De behandeling van het wetsvoorstel staat gepland voor het wetgevingsoverleg van de vaste Kamercommissie op 7 november 2024. De verwachte inwerkingtreding van de tijdelijke regeling is 1 januari 2025

Start implementatie-ondersteuning, introductie implementatie-team 

Op 1 oktober 2024 is het implementatieteam Alleenverdienersproblematiek gestart met de voorbereidingen om gemeenten ondersteuning te kunnen bieden bij de invoering van de Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek.

Het team bestaat uit Jeanne-Marie Langen & Anja Tijdhof (procesbegeleiding), Eduard Cachet (communicatie) en Johannes Homan (juridisch). Het team gaat aan de slag met het beschikbaar stellen van informatie, het beantwoorden van vragen en signaleren van knelpunten, het ophalen wensen en behoeften van gemeenten en het stimuleren om onderling ervaringen te delen. Daarnaast wordt gewerkt aan de begeleiding en monitoring bij het opstarten en de uitvoering.


Het implementatieteam ondersteunt gemeenten lokaal bij beleid en uitvoering met o.a. een handreiking, format beschikkingen, tekeningen en veelgestelde vragen. U kunt het implementatieteam per mail bereiken via

alleenverdieners@vng.nl.

Planning (Be)spreekuren

U bent van harte welkom bij onze online (be)spreekuren. Tijdens de bespreekuren praten we u bij over actuele ontwikkeling, delen kennis en informatie met elkaar delen en wisselen praktijkervaringen uit. Be(spreekuren) vinden altijd plaats op maandag van 14.00u – 15.00 uur. Meld u aan voor de (be)spreekuren.


Hieronder vindt u een selectie van de nieuwsberichten die recentelijk in diverse media zijn verschenen. Deze berichten geven een breed overzicht van actuele ontwikkelingen en gebeurtenissen rondom de Alleenverdienersproblematiek

Wilt u zich uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Of wilt u een wijziging doorgeven? Stuur een mail aan alleenverdieners@vng.nl.

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
alleenverdieners@vng.nl

vng.nl