Bekijk de online versie

Nieuwsbrief

Alleenverdienersproblematiek

16 december 2024

Gemeenten ondersteunen tijdelijk in 2025, 2026 en 2027 een groep alleenverdienende inwoners die door een samenloop van wet- en regelgeving te weinig toeslagen ontvangen. Als gevolg hiervan moeten deze huishoudens rondkomen van minder dan het bestaansminimum als een echtpaar in de bijstand met maximale toeslagen in een vergelijkbare situatie. Dit staat bekend als de alleenverdienersproblematiek. Deze nieuwsbrief biedt u actuele ondersteuningsinformatie (beleid en uitvoering), format communicatiemiddelen en praktische ondersteuning en tips en tools voor uw uitvoeringsorganisatie. 

  • Fijne feestdagen

  • Korte terugblik bespreekuur 9 december 2024

  • Wet tijdelijke regeling Alleenverdienersproblematiek aangenomen door Eerste Kamer

  • Ontvangen lijst via het Inlichtingenbureau

  • Publicatie eerste versie veelgestelde vragen

  • Korte terugblik Sessie processpecialisten 13 december 2024

  • Agenda

Wij wensen u fijne feestdagen

Dit is alweer de derde nieuwsbrief Alleenverdienersproblematiek en de laatste van 2024. De eerste nieuwsbrief in 2025 verschijnt op 8 januari. We wensen u en uw naasten fijne feestdagen en alvast een voorspoedig 2025. We zien en spreken u graag in het nieuwe jaar!

Terugblik bespreekuur 9 december 2024

Het bespreekuur van 9 december 2024 stond in het teken van de publicatie van twee infographics, de laatste actualiteiten en het ophalen van vragen en zorgpunten van gemeenten. We mochten wederom een groot aantal gemeenten in het bespreekuur verwelkomen en ook de collega’s van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid waren aanwezig om vragen te beantwoorden.

We ervaren grote betrokkenheid om zo snel mogelijk met de implementatie van de (aankomende) wet aan de slag te gaan. Aan de hand van de twee infographics hebben we de doelgroep van de alleenverdienersproblematiek toegelicht. Hiernaast is een toelichting gegeven op hoe fase II – de tijdelijke regeling - zich verhoudt tot fase I - het huidige handelingsperspectief. In het bespreekuur kwamen verschillende vragen aan de orde, waaronder de vraag of en waarom er aanvullende beleidsregels nodig zijn, wanneer de inwonerslijst van de Belastingdienst via het Inlichtingenbureau beschikbaar wordt gesteld, op welk moment de hoogte van de vaste tegemoetkoming bekend wordt gemaakt en wanneer gemeenten kunnen starten met het uitkeren van de tegemoetkoming. De presentatie van het bespreekuur is terug te vinden op Slideshare.


Wet tijdelijke regeling Alleenverdienersproblematiek aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft op 4 december 2024 de nota naar aanleiding van het verslag (EK, D) ontvangen. Het wetsvoorstel is aansluitend op 10 december 2024 als hamerstuk afgedaan. De wet treedt per 1 januari 2025 in werking na publicatie in de Staatscourant.


Aanmelden voor ontvangst lijst via het Inlichtingenburea

De Belastingdienst en Dienst Toeslagen hebben in kaart gebracht welke inwoners vanwege de alleenverdienersproblematiek onterecht minder toeslagen ontvangen. Het Inlichtingenbureau (IB) informeert gemeenten hoe zij de lijst met inwoners die het betreft kan ontvangen.


Het verstrekken van deze nieuwe lijst valt onder de wettelijke taakstelling van het Inlichtingenbureau. Hiermee komt de oude inlog te vervallen. Om toegang te krijgen tot de lijst moet iedere gemeente zich opnieuw aanmelden via het mutatieformulier van het Inlichtingenbureau staat. Als het Inlichtingenbureau uw formulier voor 31 december 2024 ontvangt, kunt u medio januari het bestand alleenverdienerslijst al downloaden via het gebruikersportaal van het Inlichtingenbureau. Levert u het formulier in de loop van januari 2025 in, dan staat het bestand in februari voor u klaar. De uiterlijke aanleverdatum van het mutatieformulier is 31 januari 2025.


Meer informatie over de lijst kunt u vinden in bij het inlichtingenbureau. Op 20 januari is het Inlichtingenbureau aanwezig in ons bespreekuur om het lijstproces toe te lichten en vragen te beantwoorden.


Infographic Fase I-Fase II verschillen en overeenkomsten

We ontvangen veel vragen van gemeenten over de overeenkomsten en verschillen van de uitvoering van Fase I (het handelingsperspectief) en Fase II (de wettelijke regeling). Om dit inzichtelijk te maken is een infographic ontwikkeld. In de blauwe en oranje kolom is eenvoudig te vinden wat de kenmerken zijn van beide fases. Wanneer u vragen heeft over deze infographic, mail dan met alleenverdieners@vng.nl


Infographic alleenverdienersproblematiek

Publicatie eerste versie ‘Veelgestelde vragen’

De afgelopen maanden werden veel vragen gesteld aan het implementatieteam Alleenverdienersproblematiek. Alhoewel nog niet alles bekend is, probeerden we alle vragen zo goed mogelijk te beantwoorden, hiervoor werd ook de hulp van het ministerie SZW ingeschakeld.


Een eerste versie van de ‘veelgestelde vragen’ zijn gebundeld en online gezet. De vragen zijn op onderwerp gerubriceerd en te vinden vng.nl. We actualiseren de veelgestelde vragen regelmatig. Rechts bovenaan de pagina kunt u zien wanneer de meest recente actualisatie is gedaan. Staat uw vraag en antwoord er niet bij? Mail dan uw vraag naar alleenverdieners@vng.nl.


Korte terugblik Sessie processpecialisten 13 december 2024

Op 13 december 2024 organiseerden we een sessie met processpecialisten van gemeenten met als doel om samen het uitvoeringsproces van de Wet tijdelijke regeling alleenverdieners en de daarmee gepaard gaande processtappen.


Met elkaar is gesproken over keuzes en afwegingen en nog op te lossen vraagstukken.

Er is ingegaan op het proces van ambtshalve toekennen en welke stappen nodig zijn voor het afhandelen van een aanvraag. Fijn dat zowel grote, middelgrote en kleinere gemeenten aanwezig waren. Er is een mooi overzicht gekomen van de te maken lokale afwegingen voor de beleidsregels. 

Planning (Be)spreekuren

U bent van harte welkom bij onze online bespreekuren. Tijdens de bespreekuren praten we u bij over actuele ontwikkeling, delen kennis en informatie met elkaar delen en wisselen praktijkervaringen uit. Be(spreekuren) vinden altijd plaats op maandag van 14.00–15.00 uur. Gelet op ontwikkelingen kan het onderwerp aangepast worden aan de actualiteit.


De komende bespreekuren en onderwerpen zijn als volgt:

  • 13 januari | Beleidsregels Alleenverdienersproblematiek

  • 20 januari | Processtappen afhandeling ambtshalve toekenning

  • 27 januari | Contouren handreiking implementatie Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek

Wilt u zich uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Of wilt u een wijziging doorgeven? Stuur een mail aan alleenverdieners@vng.nl.

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
alleenverdieners@vng.nl

vng.nl