 | 16 januari 2025 |  |
| Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare (ondersteunings)middelen voor uw lokale hersteloperatie.
|
|
|
|
|
|
|
Zijn er binnen uw gemeente nog nieuwe medewerkers gestart voor de uitvoering van de brede ondersteuning? Wij starten deze maand weer met een aantal trainingen. Er is nog een aantal plaatsen beschikbaar bij de training voor de gemeente Den Haag op donderdag 20 februari a.s. U kunt hen daarvoor inschrijven via het aanmeldformulier. Heeft u meerdere collega’s die nog graag de trainingen willen volgen? Vraag dan naar de mogelijkheden via hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
|
Op 1 januari 2025 is de Wet hersteloperatie toeslagen aangepast door termijnen te introduceren voor de brede ondersteuning. Deze termijnen gaan in vanaf het eerste gesprek waarin de hulpvraag wordt vastgesteld. De datum van dit eerste gesprek wordt daarom opgenomen in het plan van aanpak. Dit is van belang, omdat: Het format voor het plan van aanpak van de VNG is geactualiseerd. U kunt het format hier vinden. |  |
WOO- en ondersteuningsverzoeken Stichting Herstel Ongekend Onrecht |
|
|
We hebben van veel gemeenten signalen ontvangen dat zij een WOO-verzoek hebben ontvangen van de Stichting Herstel Ongekend Onrecht. Daarnaast hebben wij begrepen dat er verschillende ondersteuningsverzoeken vanuit deze stichting zijn ingediend namens één of meer ouders.
WOO-verzoek Het WOO-verzoek bevat veel vragen over informatie die veelal openbaar vindbaar is en waar UHT/het Rijk voor verantwoordelijk is en niet de gemeente. Het VNG-Forum heeft een aparte groep voor WOO-verzoeken. In deze groep (te vinden onder ‘gemeentefinanciën en recht’) kunt u vragen stellen over het verzoek en met andere gemeenten afstemmen hoe u ermee omgaat. Er is door collega gemeenten al over van gedachten gewisseld.
Verzoek tot brede ondersteuning via de stichting Naast het WOO-verzoek heeft een aantal gemeenten van dezelfde stichting(en) namens ouders verzoeken tot het toekennen van voorzieningen onder de brede ondersteuning ontvangen. De stichting zegt hierbij namens de ouder in kwestie te handelen.
Brede ondersteuning is maatwerk. De individuele situatie van de rechthebbende en het gezin is hierbij het uitgangspunt. Dit stelt de gemeente in staat om passende en adequate ondersteuning in te zetten en zo in samenhang op alle vijf de leefdomeinen ondersteuning te bieden. Dat doet u op basis van gesprekken met de rechthebbende en niet op basis van lijsten met verzoeken van de ouder en/of derden. In het plan van aanpak wordt gemotiveerd en toegelicht naar welk doel wordt toegewerkt en waarom welke ondersteuning op welk moment nodig is om het doel te bereiken. |
|
|
|
Contact met kinderen over de kindregeling vanuit het Rijk |
|
|
Verspreiding flyer over kindregeling via UHT niet in alle gevallen goed gegaan Bij het verzenden van de flyer over de kindregeling via UHT is per abuis een kleine groep jongeren aangeschreven die geen recht bleek te hebben op de kindregeling. Ruim 35 gemeenten hebben in het 2e en 3e kwartaal een flyer via UHT verzonden. Het kan voorkomen dat de jongeren zich melden bij de gemeente voor brede ondersteuning/hulp, zonder dat zij de kindregeling hebben ontvangen. Controleer altijd even via het Serviceteam Gemeenten of de jongeren ook recht heeft op brede ondersteuning. Bestaat er recht dan kunt u de brede ondersteuning opstarten. Is er geen recht op de kindregeling zorg dan voor een warme overdracht naar reguliere hulpverlening.
UHT heeft op haar website een nieuwsbericht hierover geplaatst. Het betreft een (zeer) klein deel van de ontvangers van de flyer.
Brief staatssecretaris aan kinderen Binnenkort zal de staatssecretaris een brief sturen aan alle kinderen en jongeren die de kindregeling hebben ontvangen. Het doel is om deze groep nogmaals te wijzen op de beschikbare hulp en ondersteuning, zoals die ook te vinden is op kindregelingvoorjou.nl. De staatssecretaris zal ook wijzen op de brede ondersteuning vanuit de gemeente. De verwachting is dat de brief eind januari, begin februari verzonden zal worden. Goed om alvast op de hoogte zijn, het kan zijn dat de jongeren in contact met de gemeente refereren aan deze brief. |  |
|
|
Jaarverantwoording: aanvullingen op de jaarlijsten beschikbaar via het Gegevensportaal |
|
|
Op 13 januari 2025 zijn de jaarlijsten 2024 beschikbaar gesteld via het Gegevensportaal Belastingdienst. De jaarlijsten bevatten alle gegevens die in de loop van 2024 via het Gegevensportaal Belastingdienst zijn geleverd.
Het gaat om gegevens ten behoeve van de schulden afhandeling en de hulpverlening voor de ex-toeslagpartners, verhuizers en gedupeerden van de toeslagenaffaire en hun eventuele toeslagpartners. Deze jaarlijsten zijn nodig voor de financiële verantwoording. De accountant toetst of de ontvangers van de brede ondersteuning of kwijtschelding van de schulden daar ook recht op hadden.
Als er BSN's ontbreken op de jaarlijst, bijvoorbeeld omdat een ouder zich rechtstreeks bij de gemeente heeft gemeld voor brede ondersteuning, dan kan er een aanvulling worden gedaan op de jaarlijst. Op 20 januari 2025 wordt in het Gegevensportaal een Excel-bestand beschikbaar gesteld waarin u aanvullingen op de jaarlijsten kunt aanleveren. Let erop dat u de correcte gegevens aanlevert op de verschillende aanvullingsdocumenten.
U kunt tot 7 maart 2025 aanvullingen op de jaarlijsten aanleveren via het Gegevensportaal. Voor verdere informatie over de jaarlijsten en de specificaties van het vraag- en antwoordbestand verwijzen wij u naar de actuele versie van het toelichtingsdocument zoals die te vinden is in het Gegevensportaal.
|
|
|
TIP: Het proces rondom de financiële verantwoording is geen dagelijkse kost. Leg het proces daarom duidelijk vast in een werkinstructie, dan is alles helder en gaat het volgend jaar volgend jaar een stuk makkelijker. |
|
|
Wisselingen in personeel? Zorg ervoor dat nieuwe collega’s toegang hebben tot het Gegevensportaal
Zijn er nieuwe medewerkers in uw team die toegang tot het Gegevensportaal nodig hebben, maar nog geen toegang hebben? Stuur dan een mail naar gegevensuitwisseling@belastingdienst.nl om deze toegang te regelen. Binnen uw team is één persoon altijd coördinator voor het portaal, deze persoon kan 5 extra collega’ s aan het portaal koppelen zodat er binnen uw gemeente voldoende mogelijkheid is om gegevens op te vragen. |
|
|
Oproep aan gemeenten: zijn uw contactpersonen bij VNG nog actueel?
We willen u vragen wijzigingen bij ons te melden zodat wij dit kunnen aanpassen. Na doorvoeren van de wijziging(en) delen wij de contactgegevens met UHT.
Wilt u één of beide geregistreerde contactpersonen wijzigen?
1. Stuur een mail naar hersteloperatie@vng.nl 2. Vermeld in de mail welke registratie het betreft, contactpersoon beleid en/of contactpersoon inwoners. 3. Vermeld naam, functie, e-mail en telefoonnummer. (bij voorkeur een direct telefoonnummer) 4. Geef aan vanaf welke datum deze medewerker(s) als contactpersoon actief is/ (gaan) zijn.
|
|
|
Veel gestelde vragen vernieuwd
Met de ingang van de Wet aanvullende termijnen en nabestaanden was het ook tijd voor een update van de informatie op vng.nl. Nadat we al eerder alle handreikingen en de website content eind december hebben vernieuwd, zijn deze week ook de veelgestelde vragen van een update voorzien. Er is een nieuwe indeling, vragen die niet meer relevant zijn, zijn verwijderd en er zijn nieuwe vragen toegevoegd. Mist u een vraag-antwoord combinatie? Stuur dan uw vraag naar hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Theatervoorstelling "Toegeslagen, we gaan door" |
|
|
|
Op 28 januari a.s. vindt in het Musistheater in Arnhem de première plaats van de voorstelling 'Toegeslagen, we gaan door.'
Deze unieke voorstelling vertelt het verhaal van jongeren van wie de levens op brute wijze veranderden. Het stuk is een prachtige samensmelting van meeslepend toneelspel, betoverende zang en meeslepende dans. De jongeren staan vol passie op het toneel en dragen een boodschap uit van hoop, veerkracht en zelfvertrouwen uit.
Wilt u aanwezig zijn op 28 januari bij de première van 'Toegeslagen, we gaan door'? Meld u dan aan via deze link (geen kosten aan verbonden): https://tix.musisenstadstheater.nl/nl/specialoffer/wycipxzh77nve/
Na de première op 28 januari gaat de voorstelling ook op tournee door het land. Kijk voor de speeldata en locaties op de website. Voor ouders is de voorstelling gratis.
|  |
|
|
Deze week een vraag over het overgangsrecht van bestaande brede ondersteuningstrajecten naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Wet aanpassing termijnen en nabestaandenregeling.
Wat betekent de wetswijziging per 1 januari 2025 voor lopende plannen van aanpak?
Binnen gemeenten hebben zich al veel ouders en kinderen gemeld voor brede ondersteuning. Vaak heeft u te maken met lopende trajecten, openstaande aanvragen en afgesloten trajecten. Voor deze situaties is er overgangsrecht opgenomen in de wet. Het overgangsrecht is als volgt: Wanneer de ouder zich wel heeft aangemeld, maar nog geen plan van aanpak heeft: voor deze rechthebbende vindt het eerste gesprek om de hulpvraag vast te stellen binnen een redelijke termijn plaats.
Wanneer de ouder wel al een gesprek over de hulpvra(a)g(en) heeft gehad, maar nog geen plan van aanpak heeft: voor deze rechthebbende wordt het plan van aanpak opgesteld voor 26 februari a.s. Dit kan een plan van aanpak op hoofdlijnen zijn.
Wanneer er lopende dienstverlening is vanuit een plan van aanpak dat is opgesteld voor 1 januari 2025, gelden de termijnen voor brede ondersteuning vanaf 1 januari 2025. Dit houdt in dat materiële voorzieningen tot 1 juni 2025 aan het bestaande plan van aanpak kunnen worden toegevoegd indien dit noodzakelijk is voor het kunnen maken van een nieuwe start (de termijn van zes maanden). Er is daarnaast maximaal twee jaar de tijd (vanaf 1 januari 2025 – de termijn van twee jaar) voor het verder aanvullen en vervolmaken van het plan van aanpak. Besluiten over de brede ondersteuning voor deze ouders en kinderen lopen dus door tot uiterlijk 1 januari 2027 of zoveel eerder als de doelstellingen uit het plan van aanpak zijn behaald.
Het op individueel niveau informeren van inwoners is niet verplicht. We kunnen ons voorstellen dat u het wenselijk vindt om gedupeerde ouders, hun kinderen en/of erkend ex-toeslagpartners te informeren. De VNG heeft twee brief formats ontwikkeld om ontvangers van lopende plannen van aanpak te informeren over wat de termijnen voor hen betekenen. U vindt deze formats op onze communicatietoolkit. |
|
|
|
|
De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.
| Schrijf in |
|
|
De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.
Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.
Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.
Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Presentatie teruglezen U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links. |
|
|
|
Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media. |
|
|
|
|
In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl
Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl |
|
|
|
|