Nieuwsbrief Alleenverdienersproblematiek 20 januari 2025 |
|
|
|
Gemeenten ondersteunen tijdelijk in 2025, 2026 en 2027 een groep alleenverdienende inwoners die door een samenloop van wet- en regelgeving te weinig toeslagen ontvangen. Als gevolg hiervan moeten di huishouden rondkomen van minder dan het bestaansminimum. Dit staat bekend als de alleenverdienersproblematiek. Deze nieuwsbrief biedt u actuele ondersteuningsinformatie (beleid en uitvoering), format communicatiemiddelen en praktische ondersteuning en tips en tools voor uw uitvoeringsorganisatie. |
|
|
 | Korte terugblik bijeenkomst Beleidsregels 8 januari Veelgestelde vragen aangevuld Staan op de lijst van het Inlichtingenbureau ook rekeningnummers? Herhaalde oproep: Aanmelden Inlichtingenbureau Agenda
|
|
|
 | Korte terugblik bijeenkomst Beleidsregels 8 januari |
|
|
Op 8 januari 2025 hebben we samen met een aantal gemeenten gesproken over de onderwerpen die in de beleidsregels moeten worden opgenomen en op welke wijze. De besproken onderwerpen worden opgenomen in een format beleidsregels dat later beschikbaar wordt gesteld voor alle gemeenten.
Onderdelen die in dit format worden opgenomen zijn onder andere: Voor de ambtshalve toekenning is het proces overzichtelijk. De beleidsregels zijn met name van belang voor het eenduidig afhandelen van zelfmelders. Onder andere zijn de volgende onderwerpen besproken om op te nemen: referteperiode voor het inkomen te hanteren voor vaststelling van een jaarinkomen voor zelfmelders; De maximale periode waarin men de tegemoetkoming voor de tijdelijke regeling kan aanvragen; Op welke wijze omgegaan wordt met het ambtshalve toekennen van de vaste tegemoetkoming aan inwoners die al bekend zijn bij de gemeente, die niet op de lijst van de BD staan, maar van wie wel onomstotelijk vaststaat dat het recht op de vaste tegemoetkoming bestaat; De wijze van uitkering van de vaste tegemoetkoming: jaarlijks/in gelijke delen over de maanden (resterend) in een jaar.
Naast het format voor de beleidsregels wordt een oplegger toegevoegd voor een soepel en snel besluitvormingsproces in uw gemeente.
Op 13 januari 2025 hebben is de opzet van de beleidsregels toegelicht in het bespreekuur. De powerpoint van deze sessie staat weer op de VNG Slideshare. Daar kunt u de besproken onderwerpen voor lokaal beleid terugvinden. We verwachten de format beleidsregels en oplegger begin februari 2025 te publiceren.
|
|
|
|
Veelgestelde vragen aangevuld | Op 17 januari 2025 is een update van de veel gestelde vragen op de vng.nl gepubliceerd. In deze update zijn de laatste ontwikkelingen meegenomen, waaronder de inwerkingtreding van de wettelijke regeling. Ook zijn een aantal vragen toegevoegd die door u en uw collega’s zijn gesteld. Staat uw vraag en antwoord er niet bij? Mail uw vraag dan naar alleenverdieners@vng.nl.
| Staan op de lijst van het IB ook bankrekeningnummers van inwoners? | Op de lijst van het Inlichtingenbureau staan geen bankrekeningnummers. Voor het delen van rekeningnummers via de Belastingdienst bestaat geen juridische grondslag, omdat een Alleenverdiener niet expliciet heeft aangegeven op een bepaald rekeningnummer de tegemoetkoming te willen ontvangen. De gemeente moet daarom altijd contact met de inwoner opnemen om het juiste en actuele rekeningnummer op te vragen. In dit contact kan de gemeente de ontvanger op de hoogte stellen van de tegemoetkoming, de reden van ontvangst en dat de tegemoetkoming nooit wordt teruggevorderd.
|
|
|
|
Herhaalde oproep: Aanmelden voor ontvangst lijst via het Inlichtingenbureau | De Belastingdienst en Dienst Toeslagen hebben in kaart gebracht welke inwoners vanwege de alleenverdienersproblematiek onterecht minder toeslagen ontvangen. Deze inwoners worden via een gegevenslijst door het Inlichtingenbureau met gemeenten gedeeld. Het Inlichtingenbureau (IB) informeert gemeenten over hoe zij de lijst met haar inwoners die het betreft kan ontvangen.
Het verstrekken van deze nieuwe lijst valt onder de wettelijke taakstelling van het Inlichtingenbureau. Om als gemeente toegang te krijgen tot de lijst moet iedere gemeente zich opnieuw aanmelden via het mutatieformulier van het Inlichtingenbureau. De uiterlijke aanleverdatum van het mutatieformulier is 31 januari 2025.
Zodra het Inlichtingenbureau de lijst van de Belastingdienst heeft ontvangen plaatsen zij deze in hun gegevensportaal. Het inlichtingenbureau mag de gegevens maximaal 90 dagen bewaren. Heeft uw gemeente zich nog niet aangemeld? Wacht dan niet en vul direct het mutatieformulier in zodat u tijdig de nieuwe lijst van het inlichtingenbureau ontvangt.
|
|
|
|
Planning (Be)spreekuren | U bent van harte welkom bij onze online bespreekuren. Tijdens de bespreekuren praten we u bij over actuele ontwikkeling, delen kennis en informatie met elkaar delen en wisselen praktijkervaringen uit. Be(spreekuren) vinden altijd plaats op maandag van 14.00-15.00 uuur. Gelet op ontwikkelingen kan het onderwerp aangepast worden aan de actualiteit.
De komende bespreekuren en onderwerpen zijn als volgt: 27 januari | Contouren handreiking implementatie Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek 10 februari 2025 | Inrichten en uitvoeren Alleenverdienersproblematiek 17 februari 2025 | Vragen naar aanleiding van de handreiking Alleenverdienersproblematiek
Aanmelden voor één of meerdere bespreekuren kan via dit formulier.
|
|
|
Wilt u zich uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Of wilt u een wijziging doorgeven? Stuur een mail aan alleenverdieners@vng.nl. |
|
|
|