 | 30 januari 2025 |  |
| Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare (ondersteunings)middelen voor uw lokale hersteloperatie.
|
|
|
|
|
|
Advies spoedadviescommissie Van Dam |
| Donderdag 23 januari jl. heeft de spoedadviescommissie voor de hersteloperatie haar rapport ‘Minder beloven, meer doen’ aangeboden aan staatssecretaris Palmen. Het advies van de commissie benoemt een vijftal knelpunten en geeft zes aanbevelingen om de hersteloperatie te verbeteren en te versnellen. De meeste nadruk ligt op het financieel herstelproces rond bezwaar en beroep en de inrichting van de aanvullende schaderoutes. Richting gemeenten (al dan niet in samenwerking met andere partijen) ligt de nadruk op twee elementen: De commissie neemt ook waar dat ruimhartigheid niet altijd in het DNA zit van de bij de hersteloperatie betrokken overheidsorganisaties. Bij de 19e voortgangsrapportage (gepland op 21 februari) komt er een eerste inhoudelijke reactie op de adviezen van de Commissie Van Dam door het kabinet aan de Tweede Kamer. Ook de VNG bestudeert en bespreekt het advies met gemeenten en zal spoedig met een eerste reactie komen. |
|
Onderzoek Brede Ondersteuning - extra vragen verrijking resultaten onderzoek |
|
|
Op 1 januari jl. is de Wet aanpassing termijnen en nabestaandenregeling hersteloperatie toeslagen in werking getreden. Hiermee zijn termijnen voor de brede ondersteuning toegevoegd aan de Wet hersteloperatie toeslagen.
Als gevolg hiervan zal er op termijn een uitstroom van inwoners vanuit de brede ondersteuning naar de reguliere dienstverlening zijn. Om gemeenten hier optimaal op voor te bereiden, willen we meer zicht krijgen op de omvang van deze groep, en de impact op de dienstverlening vanuit het lokale sociaal domein.
Daarom vragen wij uw medewerking door een korte vragenlijst over de situatie in uw gemeenten en uw verwachtingen in te vullen. Het invullen van de lijst duurt maximaal 2 minuten. Wij gebruiken uw antwoorden om de uitkomsten van een lopend, aansluitend onderzoek bij vijf gemeenten te toetsen en te verdiepen.
Het totaal van uitkomsten helpt ons ook om de gesprekken met de ministeries van Financiën, SZW en VWS over de fasering van brede ondersteuning naar reguliere dienstverlening goed te laten verlopen. Daarmee helpt u ook de andere gemeenten in het land.
Hier kunt u de vragenlijst invullen.
Alvast heel erg bedankt voor uw medewerking! |  |
|
Start nabestaandenregeling overleden aanvragers |
|
|
UHT is op 20 januari gestart met de uitvoering van de nabestaandenregeling voor overleden aanvragers. De regeling biedt hulp en ondersteuning die nodig is voor het gezin waarvan de aanvrager van kinderopvangtoeslag is overleden. Nabestaanden worden zoveel mogelijk ontlast door goede begeleiding en een samengevoegde totaalaanpak aan te bieden.
Meer informatie over deze regeling en de planning vindt u op de website van de UHT. In de handreiking over de brede ondersteuning vindt u ook meer informatie over de nabestaandenregeling en de brede ondersteuning. |
|
|
|
Uitgelicht: uitspraak rechtbank Zeeland- West-Brabant |
|
|
Wat was er aan de hand? Tijdens het eerste gesprek geeft de ouder aan dat er onderhoud aan haar woning nodig is om een nieuwe start te kunnen maken. De gemeente besluit een huisbezoek af te leggen om de situatie te beoordelen. Dit huisbezoek wordt echter voortijdig afgebroken, waardoor de situatie niet volledig in kaart wordt gebracht. De aangevraagde voorzieningen worden vervolgens afgewezen, omdat er onvoldoende informatie of medewerking is om de noodzaak van de verstrekkingen aan te tonen. De ouder maakt bezwaar tegen deze beslissing en stelt dat het college onvoldoende onderzoek heeft verricht.
Wat oordeelt de rechtbank? De rechtbank oordeelt dat het college zorgvuldig heeft gehandeld bij het onderzoeken van de noodzaak van het woningonderhoud van eiseres. Het college heeft meerdere gesprekken gevoerd met eiseres over haar hulpvraag en ondersteuningsbehoefte en haar voldoende gelegenheid geboden om zowel mondeling als schriftelijk haar situatie en wensen toe te lichten. Daarnaast is in de bezwaarfase een huisbezoek afgelegd om de situatie in de woning van eiseres in kaart te brengen. Hieruit blijkt dat het contact met eiseres moeizaam verloopt en dat zij herhaaldelijk verzocht heeft om de contacten te staken. Gezien deze omstandigheden was het college niet verplicht om in te gaan op het aanbod van eiseres om de woning opnieuw te bekijken. Omdat de noodzaak van het gevraagde herstel en onderhoud aan de woning niet is vast te stellen, is ook niet vast te stellen dat dit noodzakelijk is voor het maken van een nieuwe start. |  |
|
|
|
Deze week een vraag over de financiële dekking die gemeenten ontvangen vanuit het Rijk.
We zien als gemeente dat wij niet uitkomen met de beschikbare budgetten voor de hersteloperatie. Het bedrag dat wij krijgen voor het maken van het PvA en de Nazorg, en het budget dat wij krijgen vanuit component E is onvoldoende om de personele inzet van te betalen. Zijn er mogelijkheden om aanvullend budget aan te vragen?
Het uitgangspunt van de Spuk is dat gemeenten de middelen hebben om vanuit de brede ondersteuning te kunnen doen wat nodig is voor een nieuwe start. Er zijn verschillende manieren om de kosten via de verschillende componenten/indicatoren te declareren. Zo kan je voor component E ook kiezen voor werkelijke kosten of begeleiding inzetten vanuit het plan van aanpak en declareren via component C. In deze handreiking staan de verschillende voorbeelden uitgewerkt. Ook is deze instructievideo handig voor het doen van de jaarlijkse verantwoording. Kom ook naar het bespreekuur op 13 februari over de financiën en jaarverantwoording. Aanmelden kan via dit formulier.
Bent u al bezig al bezig met de jaarverantwoording, dan is wellicht deze tekening handig als geheugensteuntje. |
|
|
|
|
De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.
| Schrijf in |
|
|
De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.
Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.
Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.
Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Presentatie teruglezen U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.
|
|
|
|
Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media. |
|
|
|
|
In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl
Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl |
|
|
|
|