 | 13 februari 2025 |  |
| Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare (ondersteunings)middelen voor uw lokale hersteloperatie.
|
|
|
|
|
|
Jaarverantwoording: let op gebruik van juiste bestandsnaam |
|
|
Voor het indienen van de jaarverantwoording Spuk B2 is het belangrijk dat vraagbestanden met de juiste bestandsnaam worden aangeleverd. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het lege bestand VH-GPB????_Hulpverlening_leeg.xlsx. Bij het opslaan kunt u op de plaats van de ???? uw gemeentecode vermelden. |
|
|
Dezelfde werkwijze geldt ook voor de andere vraagbestanden. Het is niet toegestaan om extra informatie te vermelden in dit document. De bestanden kunnen dan namelijk niet worden verwerkt. Als u toch extra informatie wilt delen, kunt u dit mailen naar gegevensuitwisseling@belastingdienst.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking! |
|
|
Onderzoek brede ondersteuning: heeft u 2 minuten de tijd? |
|
|
Op 1 januari jl. is de Wet aanpassing termijnen en nabestaandenregeling hersteloperatie toeslagen in werking getreden. Hiermee zijn termijnen voor de brede ondersteuning toegevoegd aan de Wet hersteloperatie toeslagen. Graag brengen we ons onderzoek over de verwachte impact op de dienstverlening vanuit het lokale sociale domein nogmaals onder uw aandacht. |
|
|
Al 40 gemeenten hebben gereageerd, maar het zou voor de uitkomsten nog beter zijn als er nog meer gemeenten reageren.
|
|
|
Door de nieuwe wet voorzien we op termijn een uitstroom van inwoners vanuit de brede ondersteuning naar de reguliere dienstverlening. Om gemeenten hier optimaal op voor te bereiden, willen we meer zicht krijgen op de omvang van deze groep, en de impact op de dienstverlening vanuit het lokale sociaal domein. |
|
|
U kunt ons daarbij helpen! Daarom vragen wij uw medewerking door het invullen van een korte vragenlijst over de situatie in uw gemeenten en uw verwachtingen. Het invullen van de lijst duurt maximaal 2 minuten. Wij gebruiken uw antwoorden om de uitkomsten van een lopend, aansluitend onderzoek bij vijf gemeenten te toetsen en te verdiepen. Het totaal van uitkomsten helpt ons ook om de gesprekken met de ministeries van Financiën, SZW en VWS over de fasering van brede ondersteuning naar reguliere dienstverlening goed te kunnen voeren. Daarmee helpt u ook de andere gemeenten in het land. Doet u ook mee? U kunt hier de vragenlijst invullen. |
|
|
Brief staatssecretaris aan kinderen en jongeren |
|
|
De staatssecretaris zal eind februari een brief sturen aan alle kinderen en jongeren die de kindregeling hebben ontvangen. Het doel is om deze groep nogmaals te wijzen op de beschikbare hulp en ondersteuning, zoals die ook te vinden is op kindregelingvoorjou.nl. |
|
|
De staatssecretaris zal hierin ook wijzen op de brede ondersteuning vanuit de gemeente. De verwachting is dat de brief rond 21 februari verzonden zal worden. Goed om alvast op de hoogte te zijn: mogelijk zullen jongeren uw gemeente hierover benaderen. |
|
|
Geef aandacht aan aanmeldloket ex-toeslagpartners |
|
|
UHT heeft het afgelopen jaar zoveel mogelijk ex-toeslagpartners aangeschreven waarvan met grote zekerheid vaststaat dat ze voor de ex-toeslag-partnerregeling in aanmerking komen. In de brief wordt hen verzocht zich aan te melden voor de regeling. Het aanmelden voor de regeling is nog tot en met 3 juni 2025 mogelijk. |
|
|
Omdat het goed mogelijk is dat UHT niet alle ex-toeslagpartners in beeld heeft willen we u vragen op uw website aandacht te geven aan de zelfmeldoptie voor ex-toeslagpartners. Dat kunt u doen door de aanmeldpagina voor ex-toeslagpartners actief te delen. Na de aanmelding wordt gekeken of een melder recht heeft op de regeling. Zie voor meer informatie ook het nieuwsbericht van UHT. |
|
|
Beleidsregels: update stand van zaken |
|
|
Eerder informeerden wij u over het model beleidsregels dat VNG samen met gemeenten en ketenpartners heeft ontwikkeld. De eerste sessies zijn achter de rug. Beleidsregels helpen om duidelijkheid en richting te geven aan zowel ouders als medewerkers.
|
|
|
Welke afweging maakt de gemeente bij het bepalen of, en zo ja welke voorzieningen worden verstrekt? Wat verstaat de gemeente onder ‘materieel’? En hoe wordt een nieuwe start uitgelegd? We koersen nog steeds op het afronden van het model in het eerste kwartaal van dit jaar. |
|
|
Training of workshop op maat: meld uw gemeente aan!
|
|
|
De komende periode geven we nog een aantal basistrainingen over de hersteloperatie en workshops over werken met doelen in het plan van aanpak. Heeft u in uw gemeente nog nieuwe medewerkers, of misschien wel een heel team dat behoefte heeft aan deze (bij)scholing? |
|
|
|
Lees- luister- en kijktips |
|
|
Over veerkracht gesproken | Deze bundel vertelt de persoonlijke verhalen van zeven ouders en jongeren.
Zij geven met hun verhalen inzicht in wat ieder van hen heeft moeten doorstaan na het onterechte fraudeurstempel van de Belastingdienst.
En hoe het nu met hen gaat en wat hen heeft geholpen om daar te komen waar ze nu zijn.
Deze verhalen over veerkracht en eigen regie zijn waardevol voor andere ouders, hulpverleners en beleidsmakers.
U kunt dit boekje hier gratis bestellen. |
| |
Podcast The Healing Journey | In deze podcast serie gaat Genaira Maduro in gesprek met jongeren die geraakt zijn door het toeslagenschandaal en die hun leven weer op de rit gekregen hebben.
In de podcast wordt stil gestaan bij de pijnlijke momenten en de krachten die jongeren uit deze lastige momenten plukken.
Wie of wat heeft de gedupeerde jongere sterk gehouden? En hoe hebben zij deze kracht benut om een positiever leven te krijgen?
Luister hier naar de afleveringen van The Healing Journey. |
|
Debatpodium: Toeslagen- schandaal, dit nooit meer | Op maandag 3 maart a.s. organiseert debatpodium Arminius in Rotterdam een debatavond over de toeslagenaffaire.
“Waarom moet er aandacht blijven voor het toeslagenschandaal? Wat moeten we nú doen om het herstel te versnellen en recht te doen aan slachtoffers.” Dit en meer wordt besproken met de voorzitter van de adviescommissie voortgang hersteloperatie Chris van Dam, Ombudsvrouw Marianne van den Anker en Kinderombudsvrouw Stans Goudsmit, kamerleden, wethouders en publiek. De tickets zijn gratis en aan- melden kan via deze link. |
|
|
Praktijkvoorbeeld Altena en Maasdriel: Binnen de toeslagenaffaire heb je regelmatig te maken met casussen waar je gewoon niet uitkomt |
|
|
Iedereen die gedupeerde ouders en kinderen begeleidt, loopt soms tegen spreekwoordelijke muren aan. Zeker als er bij deze gezinnen multiproblematiek speelt en je met veel verschillende instanties te maken hebt. In de gemeenten Altena en Maasdriel namen ze daarom contact op met het Maatwerkloket van PMM. |
|
|
Lees meer over deze aanpak van Marianne Weusten, consulent brede ondersteuning toeslagenaffaire bij beide gemeenten. |
|
|
|
Onze gemeente heeft voor de componenten A, B, D en F gekozen voor werkelijke kosten, maar door de lange looptijd van de dossiers komen we hier niet (meer) mee uit. Is het mogelijk om deze kosten alsnog via de Spuk vergoed te krijgen?
|
|
|
De Spuk B2 heeft als uitgangspunt dat gemeenten voldoende middelen hebben om vanuit de brede ondersteuning te kunnen doen wat nodig is om rechthebbenden een nieuwe start te kunnen laten maken. Als rechthebbenden meer begeleiding nodig hebben, dan kan dat worden opgenomen in het plan van aanpak. Door het vaststellen van een P*Q kan deze begeleiding via component C worden gedeclareerd. Het aantal uren hoeft niet in het plan van aanpak zelf gespecificeerd te worden, maar dit moet wel worden geregistreerd om deze kosten te kunnen verantwoorden. |
|
|
|
|
De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.
| Schrijf in |
|
|
De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.
Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.
Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.
Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Presentatie teruglezen U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links. |
|
|
|
Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media. |
|
|
|
|
In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl
Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl |
|
|
|
|