Bekijk de online versie

Nieuwsbrief

Alleenverdienersproblematiek

6 maart 2025

Gemeenten ondersteunen tijdelijk in 2025, 2026 en 2027 een groep alleenverdienende inwoners die door een samenloop van wet- en regelgeving te weinig toeslagen ontvangen. Als gevolg hiervan moeten die huishoudens rondkomen van minder dan het bestaansminimum. Dit staat bekend als de alleenverdienersproblematiek. Deze nieuwsbrief biedt u actuele ondersteuningsinformatie (beleid en uitvoering), formats, communicatiemiddelen, praktische ondersteuning, tips en tools voor uw uitvoeringsorganisatie. 

  • Handreiking alleenverdienersproblematiek

  • Leeswijzer format beleidsregels

  • Korte terugblik bespreekuur format Beleidsregels 

  • Veelgestelde vragen

  • Agenda

Handreiking alleenverdienersproblematiek

Het eerste deel van de Handreiking Alleenverdienersproblematiek Fase II is gepubliceerd. Dit eerste deel behandelt de achtergronden, algemene informatie en de ambtshalve toekenning van fase II van de alleenverdienersproblematiek. Over enkele weken wordt de toekenning op aanvraag (zelfmelders) toegevoegd. Als laatste wordt de handreiking aangevuld met een toolkit communicatie.  

Leeswijzer format beleidsregels

We hebben ter aanvulling op de format beleidsregels een leeswijzer opgesteld. De leeswijzer geeft achtergrondinformatie bij de verschillende artikelen van de format beleidsregels en is behulpzaam bij het maken van keuzes die in het format zijn opgenomen. Ook kan de achtergrondinformatie worden gebruikt bij een toelichting op de beleidsregels in de gemeente. U kunt de leeswijzer vinden in de format beleidsregels vanaf pagina acht.

Korte terugblik bespreekuur format beleidsregels  

Op 17 februari 2025 stond het bespreekuur volledig in het teken van de format beleidsregels. De verschillende beleidsregels werden toegelicht. We gingen nader in de op beleidsvrijheid die gemeenten hebben bij de vaststelling van de beleidsregels en het belang van een zo uniform mogelijke uitvoering die de uitvoeringslast zoveel mogelijk beperkt. Tegelijkertijd wordt daarmee rechtsongelijkheid zoveel mogelijk voorkomen. Aan de hand van de verschillende vragen bespraken we de ins en outs van de verschillende onderdelen van de beleidsregels.

We hebben de veel gestelde vragen aangevuld met een aantal nieuwe vragen die we de afgelopen periode verzameld hebben. In deze nieuwsbrief delen we alvast een vraag die we de afgelopen week een aantal keer ontvingen en die gaat over de format beleidsregels. Nieuwe vraag-antwoord combinaties herkent u door de asterisk * voorafgaand aan de vraag.

De inhoud van de artikelen 2 lid 2.2 en 2 lid 2.3 uit de beleidsregels zijn, behoudens de jaartallen, volledig gelijk. Wat is de reden om dit niet in één lid samen te voegen?

Artikel 2 lid 3 is inderdaad, afgezien van de jaartallen, gelijk aan artikel 2 lid 2. De reden dat hiervoor is gekozen is om gemeenten niet bij voorbaat te verplichten te ver terug te kijken. Alhoewel gemeenten wel een vergoeding voor 2023 en 2024 hebben gehad, kan het zijn dat deze al aan andere zaken is besteed. Het was immers een Decentralisatie Uitkering. Als binnen jullie gemeente de middelen van 2023 en 2024 nog beschikbaar zijn, dan mag je uiteraard wel verder terugkijken. Je kunt de artikelen dan samenvoegen in de beleidsregels. Wij hebben daar dus uiteindelijk niet voor gekozen omdat dit financiële consequenties kan hebben.

Planning (Be)spreekuren

U bent van harte welkom bij onze online bespreekuren. Tijdens de bespreekuren praten we u bij over actuele ontwikkeling, delen kennis en informatie met elkaar delen en wisselen praktijkervaringen uit. Be(spreekuren) vinden altijd plaats op maandag van 14.00-15.00 uuur. Gelet op ontwikkelingen kan het onderwerp aangepast worden aan de actualiteit.


De komende bespreekuren en onderwerpen zijn als volgt:

  • 10 maart 2025 | Proces Zelfmelders

  • 17 maart 2025 | Vragen naar aanleiding van de Handreiking


Aanmelden voor één of meerdere bespreekuren kan via dit formulier.


Wilt u zich uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Of wilt u een wijziging doorgeven? Stuur een mail aan alleenverdieners@vng.nl.

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
alleenverdieners@vng.nl

vng.nl