Bekijk de online versie

Nieuwsbrief

Alleenverdienersproblematiek

3 april 2025

Gemeenten ondersteunen tijdelijk in 2025, 2026 en 2027 een groep alleenverdienende inwoners die door een samenloop van wet- en regelgeving te weinig toeslagen ontvangen. Als gevolg hiervan moeten die huishoudens rondkomen van minder dan het bestaansminimum. Dit staat bekend als de alleenverdienersproblematiek. Deze nieuwsbrief biedt u actuele ondersteuningsinformatie (beleid en uitvoering), formats, communicatiemiddelen, praktische ondersteuning, tips en tools voor uw uitvoeringsorganisatie. 

  • Korte terugblik bespreekuur 31 maart 2025

  • Half april nadert, downloaden lijst Belastingdienst

  • Veelgestelde vragen

  • Agenda

  • In het nieuws

Korte terugblik bespreekuur 31 maart 2025

Hoe kun je het ‘vermoeden van recht’ vaststellen bij huishoudens die wel tot de doelgroep van de alleenverdienersproblematiek behoren, maar niet op de lijst van de Belastingdienst staan? Dat was het thema van het bespreekuur van 31 maart 2025. We bespraken op basis van welke parameters gemeenten in de eigen gegevensbestanden een selectie kunnen maken om deze huishoudens actief op te sporen en hoe op basis van de gegevens over het inkomen en vermogen bepaald kan worden of er inderdaad recht bestaat op de vaste tegemoetkoming. Dit proces is in de Infographic hiernaast overzichtelijk weergegeven.

Reminder, half april nadert, downloaden lijst Belastingdienst

De wettelijke bewaartermijn voor de rapportage ‘Alleenverdieners’ eindigt op vrijdag 18 april 2025. Dat betekent dat gemeenten de rapportage nog tot deze datum kunnen downloaden via het klantportaal van het Inlichtingenbureau. Na deze datum worden de gegevens definitief verwijderd. Gemeenten hebben deze lijst nodig om de Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek te kunnen uitvoeren. Mocht uw gemeente de lijst van de Belastingdienst nog niet hebben gedownload, doe dit dan alsnog vóór 18 april 2025!

In deze nieuwsbrief delen we enkele vragen en de bijbehorende antwoorden die jullie aan ons hebben gesteld.

Is een identificatie verplicht voor toekenning tegemoetkoming? 

Als een inwoner een aanvraag voor een gemeentelijke voorziening indient, moet de inwoner zich identificeren. Op deze manier weet de gemeente wie het verzoek doet en kan de gemeente controleren of deze inwoner wel recht heeft op de gevraagde voorziening.  


Door het vermelden van het BSN van de meestverdienende partner op de lijst heeft de Belastingdienst al geverifieerd dat het huishouden waar deze meestverdienende partner deel van uit maakt te weinig toeslag ontvangt, dat deze meestverdienende partner op de peildatum in de gemeente woont/woonde die de lijst ontvangt en dat het om deze specifieke inwoner gaat. Door het gebruik van het BSN hoeft de gemeente dus niet meer te twijfelen aan de identiteit van de inwoner. Zodoende is het niet meer nodig dat de inwoner zich identificeert. 

Wanneer een huishouden naast de vaste tegemoetkoming recht heeft op aanvullende individuele bijzondere bijstand, is dit dan een onbelaste vergoeding? 

Ja, deze vergoeding is onbelast. Het is een specifieke uitkering die gerelateerd is aan bepaalde kosten (gemist inkomen voor levensonderhoud) en daarom onbelast. 

Planning (Be)spreekuren

U bent van harte welkom bij onze online bespreekuren. Tijdens de bespreekuren praten we u bij over actuele ontwikkeling, delen kennis en informatie met elkaar delen en wisselen praktijkervaringen uit. Be(spreekuren) vinden altijd plaats op maandag van 14.00-15.00 uuur. Gelet op ontwikkelingen kan het onderwerp aangepast worden aan de actualiteit.


De komende bespreekuren en onderwerpen zijn als volgt:

  • 7 april - Gemeentelijk budget voor de uitvoering van de Tijdelijke regeling Alleenverdienersproblematiek
  • 14 april - Onderwerp nader te bepalen


Aanmelden voor één of meerdere bespreekuren kan via dit formulier

Hieronder vindt u een selectie van de nieuwsberichten die recentelijk in diverse media zijn verschenen. Deze berichten geven een breed overzicht van actuele ontwikkelingen en gebeurtenissen rondom de Alleenverdienersproblematiek.

Wilt u zich uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Of wilt u een wijziging doorgeven? Stuur een mail aan alleenverdieners@vng.nl.

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
alleenverdieners@vng.nl

vng.nl