Bekijk de online versie

Nieuwsbrief

Alleenverdienersproblematiek

22 april 2025

Gemeenten ondersteunen tijdelijk in 2025, 2026 en 2027 een groep alleenverdienende inwoners die door een samenloop van wet- en regelgeving te weinig toeslagen ontvangen. Als gevolg hiervan moeten die huishoudens rondkomen van minder dan het bestaansminimum. Dit staat bekend als de alleenverdienersproblematiek. Deze nieuwsbrief biedt u actuele ondersteuningsinformatie (beleid en uitvoering), formats, communicatiemiddelen, praktische ondersteuning, tips en tools voor uw uitvoeringsorganisatie. 

Korte terugblik bespreekuur 7 april 2025

De Decentrale Uitkering (DU) stond centraal in het bespreekuur van 7 april 2025. Onze collega van VNG beleid, Sepehr Youseffi, nam iedereen mee in het proces waarmee de DU tot stand gekomen is en welke besluitvorming binnen de VNG heeft plaatsgevonden. Sepher Youseffi benoemde specifiek dat de VNG terugkijkt op een fijne samenwerking voor de totstandkoming van de opbouw van de DU voor uitvoering van deze tijdelijke taak.  Daarna nam Bart de Geus van het ministerie van SZW het stokje over om toe te lichten hoe de DU is opgebouwd. Hierbij werden ook een aantal voorbeelden uitgewerkt. Aansluitend was er tijd voor het beantwoorden van vragen. De presentatie(s) van de bespreekuur zijn terug te vinden op de website van de vng.

Publicatie decentrale uitkering op rijksoverheid  

Op 7 april 2025 heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) de toelichting op de decentralisatie-uitkering voor de Tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek gepubliceerd op de site van rijksoverheid.


U kunt de toelichting hier vinden met de hoogte van het initiële budget per gemeente voor 2025. Dit budget is inclusief een eenmalig implementatiebudget. Contactpersonen bij gemeenten hebben hierover een separaat nieuwsbericht ontvangen. Lees hier het hele nieuwsbericht dat de VNG op 7 april 2025 verstuurd heeft.

We hebben de veel gestelde vragen aangevuld met een aantal nieuwe vragen die we de afgelopen periode verzameld hebben. In deze nieuwsbrief delen we alvast een tweetal vragen over de Decentrale Uitkering. Nieuwe vraag-antwoord combinaties op onze website herkent u door de asterisk * voorafgaand aan de vraag.

Wordt er in de decentrale uitkering ook rekening gehouden met afhandeling en uitkering aan zelfmelders die niet op de lijst van de Belastingdienst staan?

Er wordt gerekend met het aantal zelfmelders op de lijst van de Belastingdienst. Hierop wordt een toeslag van 50% uitgekeerd omdat huishoudens later dan het jaar waarop de gegevens gebaseerd zijn (t-2) in de alleenverdienersproblematiek terecht komen. Dit kunnen huishoudens zijn die in de actualiteit al bij uw gemeente bekend zijn of zelfmelders betreffen.


Blijkt twee jaar later dat deze 50% niet voldoende is (en dat er feitelijk meer alleenverdieners in uw gemeente waren) dan wordt dit bedrag aangevuld. Hiernaast wordt gerekend met een opslagpercentage op het aantal huishoudens op de lijst van de Belastingdienst van 15% voor uitkering aan huishoudens die in een jaar een aanvraag doen en niet over een geheel jaar tot de alleenverdienersproblematiek blijken te horen, als gevolg van het moment van aanvraag in een lopend jaar.  Tot slot wordt een 5% opslag gehanteerd voor databeperkingen en analyse-keuzes bij het samenstellen van de lijst van de Belastingdienst. In de gehele financiering wordt rekening gehouden met een 100% bereik van huishoudens. De gehele toelichting op de DU vindt u op de site van rijksoverheid.

Wat is de hoogte per huishouden dat een gemeente ontvangt van de vaste tegemoetkoming?

De gemeente ontvangt per huishouden het bedrag van de vaste tegemoetkoming plus het schijftarief voor de inkomstenbelasting (in 2025 55,81%). Er is eindheffing van toepassing, gemeenten dragen de belasting over de vaste tegemoetkoming af. De gehele toelichting op de DU vindt u op de site van rijksoverheid.

Planning (Be)spreekuren

U bent van harte welkom bij onze online bespreekuren. Tijdens de bespreekuren praten we u bij over actuele ontwikkeling, delen kennis en informatie met elkaar delen en wisselen praktijkervaringen uit. Be(spreekuren) vinden altijd plaats op maandag van 14.00-15.00 uur. Gelet op ontwikkelingen kan het onderwerp aangepast worden aan de actualiteit.


De komende bespreekuren en onderwerpen zijn als volgt:

  • 19 mei 2025 – Vraag maar raak!

Aanmelden voor één of meerdere bespreekuren kan via dit formulier.


Mei reces  


Tot medio mei houden we kort reces voor wat betreft de bespreekuren. In de tussentijd ronden we deel II van de handreiking over ‘zelfmelders’ en ‘vermoeden van recht’ af. Daarnaast werken we aan de toolkit Communicatie, die medio mei wordt gepubliceerd. Vanaf medio mei hervatten we de bespreekuren, zoals u hierboven kunt zien. We beginnen met een ‘Vraag maar raak’ sessie. Wij blijven u richting de zomer meenemen in de ondersteuning van de implementatie en uitvoering en schenken aandacht aan de nieuwe ondersteuningsproducten.   We zijn ook benieuwd aan welke thema’s vanuit gemeenten behoefte is. We nodigen u dan ook graag uit ons te laten weten welke thema’s u belangrijk vindt.


U kunt ons dit laten weten via onze email:alleenverdieners@vng.nl.

Hieronder vindt u een selectie van de nieuwsberichten die recentelijk in diverse media zijn verschenen. Deze berichten geven een breed overzicht van actuele ontwikkelingen en gebeurtenissen rondom de Alleenverdienersproblematiek.

Wilt u zich uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Of wilt u een wijziging doorgeven? Stuur een mail aan alleenverdieners@vng.nl.

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
alleenverdieners@vng.nl

vng.nl