 | 28 mei 2025 |  |
| Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare (ondersteunings)middelen voor uw lokale hersteloperatie.
|
|
|
|
|
|
Opgelet: de beleidsregels komen er bijna aan! |
|
|
Het model beleidsregels brede ondersteuning zit in de laatste fase van de besluitvorming. De beleidsregels zijn vastgesteld door zowel de VNG- commissie Participatie, Schuldhulpverlening en Integratie (PSI) als de adviescommissie gemeenterecht. |
|
|
Wij verwachten de beleidsregels volgende week met u te delen via een ledenbrief aan uw bestuurders. Ook verschijnt er een extra nieuwsbrief over de beleidsregels. Beleidsregels harmoniseren de afweging wanneer welke voorziening wordt ingezet en geven duidelijkheid rondom het proces. Ook bieden ze duidelijkheid voor ouders en kinderen die recht hebben op hulp, bijvoorbeeld over welke afwegingen een gemeente maakt om te komen tot maatwerk.
De beleidsregels geven verder invulling aan de beoordelingsruimte die het college heeft. De beleidsregels treden in werking na vaststelling door het college van burgemeester en wethouders. |
|
|
TIP: reserveer alvast wat ruimte in de agenda voor het verdere proces binnen uw gemeente om de beleidsregels te laten vaststellen. |
|
|
Flyers voor jongeren kindregeling kunnen nog steeds worden aangevraagd |
|
|
Gemeenten kunnen via UHT een flyer versturen aan jongeren (16+) van de kindregeling over de brede ondersteuning die gemeenten ook aan jongeren biedt. Het is ook een manier om jongeren met (probleem)schulden te benaderen, en hen –indien mogelijk- te helpen met hun schulden via het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod. |
|
|
Inmiddels hebben bijna 80 gemeenten van het aanbod gebruik gemaakt en zijn 30.294 jongeren bereikt (50% van de populatie). |
|
|
Flyer aanvragen | Wilt u ook - via UHT - een flyer versturen aan jongeren van de kindregeling binnen uw gemeente? Kijk dan op de communicatietoolkit (onder hoofdstuk 5 jongeren en brede ondersteuning) van de VNG website. Hier staat wat u moet doen en ook staan hier voorbeelden van de flyers en de ondersteunende communicatiemiddelen die zijn ontwikkeld. |
|
|
Opstart invordering na UHT |
|
|
Bij Dienst Toeslagen is -aansluitend op de behandeling van de aanvraag bij UHT- een proces ingericht om de ingezette pauzering van invordering van belastingen op te heffen. Het gaat om de invordering van toeslagen en belastingen die tijdens de behandeling bij UHT waren gepauzeerd om zo de burgers tijdelijk financiële ademruimte te bieden. |
|
|
Hieronder een stand van zaken over de voortgang van dit proces.
|
|
|
De ambitie is om in 2025 in 5 rondes circa 50.000 ouders/partners weer in het reguliere invorderingsproces terug te brengen. Tot en met medio 2025 is het reguliere invorderingsproces voor circa 29.000 ouders opgestart. Begin mei hebben circa 10.000 aanvragers die klaar zijn met de beoordeling bij UHT de eerste brief ontvangen. Daarin wordt vermeld dat de beoordeling is afgerond en worden aanvragers opgeroepen om in het geval van openstaande vorderingen contact op te nemen voor een betalingsregeling. Een betalingsregeling voorkomt een eventuele grote hoeveelheid brieven met opstaande vorderingen die geautomatiseerd opstart na opheffing van de pauzering. Na de zomer volgen nog twee rondes. In 2026 volgen nog de resterende ouders, dit zullen geen grote aantallen meer zijn.
|
|
|
Ondanks alle zorgvuldigheden kan het zijn dat het proces of de verstuurde brieven voor de betrokkenen vragen of onduidelijkheden oproept.
Mocht u signalen hierover ontvangen, of krijgt u andere vragen over de opstart van de invordering en de brieven van de Belastingdienst, laat ons dat vooral weten. Mail ons via hersteloperatie@vng.nl. Wij zorgen via een warme overdracht dat uw signalen bij de juiste contactpersonen van Dienst Toeslagen terecht komen. |
|
|
Vooronderzoek inrichten informatiepunt mentale gezondheid |
|
|
De jarenlange spanningen door de toeslagenaffaire hebben bij ouders, kinderen en jongeren geleid tot onder meer psychosomatische klachten en traumagerelateerde stress. Zij hebben daarom behoefte aan een gespecialiseerd en professioneel aanbod op gebied van mentale gezondheid. Een op te richten informatiepunt kan ouders en jongeren daarin ondersteunen. |
|
|
De opdracht voor het informatiecentrum is eind april door het ministerie van Financiën gegund aan twee partijen, die samen de hoofdtaken gaan uitvoeren. Dit zijn Stichting ARQ en SOS International.
Om het informatiepunt zo in te richten dat dit aansluit op de behoefte rondom mentale gezondheid, wordt eerst gestart met een vooronderzoek. Stichting ARQ voert dit onderzoek vanaf eind mei uit samen met Diversion. |
|
Zowel gedupeerde ouders en jongeren, ex-toeslagpartners, nabestaanden en hun omgeving als (medewerkers van) ketenpartners en uitvoerders in de hersteloperatie worden benaderd om deel te nemen aan dit onderzoek.
Heeft u inhoudelijke vragen over het informatiepunt mentale gezondheid, dan kunt u contact opnemen met Caroline Bulthuis, projectleider (c.a.bulthuis@minfin.nl
06-50097220). |
|
|
Online aanmelden van ex-toeslagpartners stopt op 4 juni |
|
|
De meeste ex-toeslagpartners die recht hebben op de ex-toeslagpartnerregeling zijn bekend bij UHT. Als zij geen brief hebben ontvangen, kunnen zij zich nu nog tot en met 3 juni online aanmelden. Daarna kan dit alleen schriftelijk. Binnenkort vindt u de adresgegevens voor het aanmelden op de website van UHT. |
|
|
Praktijkvoorbeeld Arnhem: Onze werkwijze zou je overal kunnen toepassen |
|
|
Waarom zou je een goedlopende aanpak voor het bereiken van jongeren niet delen? Daar hoefden ze in de gemeente Arnhem niet lang over na te denken. Ze werden al eerder benaderd om hun kennis en expertise breder in de regio uit te dragen en in maart 2025 werden de eerste stappen gezet. In gesprek met trekker en projectleider LET, Melvin Kolf. |
|
|
|
Hoger beroep voor overname kredietlening bij Raad van State |
|
|
Casus ECLI:NL:RVS:2025:2309 | Een ouder heeft verzocht om overname van een kredietlening (een lening bij Beobank, afgesloten in 2007, bedoeld voor onder andere huurbetalingen). Deze lening is meerdere keren overgesloten om andere schulden af te lossen. In 2021 en 2022 zijn er betalingsachterstanden ontstaan, met als gevolg beslagleggingen. De aanvraag tot schuldovername via SBN is afgewezen. Volgens de Wet hersteloperatie toeslagen (Wht) komen alleen schulden in aanmerking die vóór 1 juni 2021 opeisbaar zijn geworden. Omdat dat hier niet het geval was, wees SBN het verzoek af. Ook een beroep op de hardheidsclausule werd afgewezen. |
|
|
Oordeel rechtbank | De rechtbank oordeelde dat het besluit van SBN terecht was. Een krediet wordt alleen overgenomen als het vóór 1 juni 2021 opeisbaar is geworden. Omdat dat niet zo was, is de afwijzing volgens de rechtbank in lijn met de wet.
| Hoger beroep bij Raad van State | De ouder voerde aan dat toepassing van de wet in strijd is met het gelijkheids- en evenredigheidsbeginsel. Ouders die hun schulden netjes hebben afgelost, komen nu slechter uit dan ouders met achterstanden, wier schulden wél zijn overgenomen. Zij wijst op passages uit de memorie van toelichting bij de Wht, waarin het kabinet juist streeft naar gelijke behandeling.
De Raad van State erkent dat dit verschil in uitkomst onredelijk kan voelen, maar stelt dat dit een bewuste, expliciete keuze van de wetgever is. |
|
Omdat de wet duidelijk is en de rechter daaraan gebonden is, kan de bestuursrechter de regeling niet buiten toepassing laten.
Alleen de wetgever kan hierin verandering brengen. De inzet van de hardheidsclausule is vooralsnog onvoldoende onderbouwd. De ouder moet met concrete informatie en stukken aantonen dat haar situatie zó schrijnend is dat schuldovername alsnog gerechtvaardigd is, ondanks het ontbreken van opeisbaarheid.
De Raad van State geeft de ouder acht weken om haar beroep op de hardheidsclausule nader te onderbouwen met gegevens over haar medische en financiële situatie. Daarna krijgt de minister vier weken om te reageren. In de tussentijd wordt de behandeling van het hoger beroep opgeschort. |
|
|
|
Hoge kosten aan een lening, maar geen achterstand
Wat kunnen wij doen aan de situatie waarbij een ouder een lening heeft lopen met een heel hoge rente en aflossing, maar geen achterstand op de betaling aan de kredietverstrekker? De ouder redt het maar net om rond te komen.
In deze situatie worden geen schulden betaald door SBN, want er is geen achterstand. Er zijn verschillende mogelijkheden om tot het oversluiten van de lening te komen tegen gunstigere voorwaarden. Bijvoorbeeld met het inzetten van een financieel adviseur (vanuit de brede ondersteuning) om tot een nieuw krediet via een andere kredietverstrekker te komen of het oversluiten van een bestaande lening naar een sociaal krediet van de gemeente (reguliere dienstverlening van de gemeente). Op deze manier wordt direct verlichting geboden in de maandelijkse lasten.
|
|
|
|
|
Let op: de onderwerpen van 19 en 26 juni zijn omgewisseld. Heeft u zich al eerder aer ingeschreven? U heeft een mail ontvangen met de juiste linkjes. |
|
|
De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.
| Schrijf in |
|
|
De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.
Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.
Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.
Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Presentatie teruglezen U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links. 3 april: Nieuwe feiten en fabels Aanvullend schuldhulpverleningsaanbod 17 aprl: Overdracht naar reguliere hulp en nazorg 15 mei: Afronding brede ondersteuning bij behalen doelen 22 mei: Inloop en actualiteiten
|
|
|
|
Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media. |
|
|
|
De eerstvolgende nieuwsbrief verschijnt op donderdag 5 juni a.s. |
|
|
|
In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl
Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl |
|
|
|
|