Bekijk de online versie

16 juli 2025


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare (ondersteunings)middelen voor uw lokale hersteloperatie.

Voor de politiek is het zomerreces al gestart en vanaf komend weekend zijn de schoolvakanties in alle regio’s begonnen. Een periode om lekker even afstand te nemen van ons werk en te genieten van vrije dagen met familie of vrienden. Vanaf komende week zijn er even geen (be)spreekuren en verschijnt er ook geen nieuwsbrief.


Op 28 augustus a.s. ontvangt u de eerstvolgende nieuwsbrief en vanaf

donderdag 4 september starten we onze tweewekelijkse (be)spreekuren weer op.


Dat betekent niet dat u in deze periode uw vragen niet kunt stellen. Onze procesbegeleiders vervangen elkaar tijdens de vakantieperiode en het herstelpunt blijft bereikbaar. Heeft u dus een vraag, stuur dan een mail naar hersteloperatie@vng.nl of bel naar 070-3738232 (op dinsdag en donderdag bereikbaar).


Het team Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag wenst u een fijne en zonnige

zomer toe!

Extra inloopspreekuren: ontvangst gegevens jongeren met belastingachterstand

We merken dat er nog veel vragen leven over de gegevenslevering van jongeren (18+) en dat gemeenten het prettig vinden om ideeën en ervaringen uit te wisselen. Daarom organiseren we extra inloopspreekuren op de komende 3 donderdagen van 10.00-11.00 uur.

Do. 17 juli, 24 juli en 31 juli

U hoeft zich daarvoor niet in te schrijven.

Deelnemen doet u direct via deze link.


De presentatie van het inloopspreekuur van maandag 14 juli vindt u hier. In de presentatie vindt u een procesoverzicht, praktische tips en handige links.

De eerste gegevenslevering heeft afgelopen maandag plaatsgevonden via het gegevensportaal.

De levering bevat de gegevens van jongeren die vallen onder de kindregeling en een schuld van meer dan 50 euro hebben bij de Belastingdienst, die langer dan 15 maanden openstaat.


Deze jongeren hebben recht op brede ondersteuning en mogelijk het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod.



Gemeenten benaderen deze jongeren proactief. Op het moment van deze levering hebben nog niet alle kinderen een beschikking voor de kindregeling ontvangen. Daarom volgt medio 2026 een tweede levering voor deze resterende groep.

Wat kunt u doen om deze jongeren te helpen?

  • Check de BRP en vul de gegevens die hebt ontvangen aan

  • Controleer of deze jongeren zich al hebben gemeld voor brede ondersteuning of een lopend plan van aanpak hebben

  • Controleer of jongeren een lopend schuldhulpverleningstraject hebben

  • Prioriteer deze jongeren op uw eventuele wachtlijst

  • Indien deze jongeren nog niet bekend zijn: leg proactief contact met hen en doe hen een aanbod voor de brede ondersteuning

  • Verstrek informatie over het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod en ga samen met de jongere na of er sprake is van problematische schulden die onder het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod vallen

  • Zoek intern afstemming met het team vroegsignalering en schuldhulpverlening

  • De gegevens worden op basis van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) en vroegsignalering gedeeld; Zie ook het stappenplan in de communicatietoolbox over vroegsignalering.

Goed om te weten

De grondslag voor het delen van deze gegevens komt vanuit de Wgs en vroegsignalering. In tegenstelling tot het reguliere proces verwacht de Belastingdienst in dit geval geen terugkoppeling rondom het leggen van contact. Het proces kan dus naar eigen inzicht worden ingericht en is primair bedoeld om de doelgroep zo optimaal mogelijk te kunnen bereiken om hen een passend aanbod te doen.


Als er sprake is van een problematische schuldsituatie, kunnen de schulden gesaneerd worden vanuit de brede ondersteuning. Dit noemen we ook wel het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod

Veelgestelde vragen

Meer uitleg vindt u ook in de FAQ - Gegevensdeling jongeren.

Herinnering: code Serviceteam gemeenten wijzigt per

1 augustus 2025

Sinds eind 2023 kunnen alle gemeenten telefonisch contact opnemen met UHT via het Serviceteam gemeenten. Per 1 augustus 2025 gaat het Serviceteam gemeenten over op nieuwe verificatiecodes per gemeente. Deze code verandert om veiligheidsredenen eens per zes maanden.

U moet dit nummer als tweede verificatiecode aangeven om statusinformatie te kunnen opvragen namens ouders, kinderen en erkende ex-toeslagpartners, zonder dat zij daarbij aanwezig zijn. Vanaf 1 augustus is daarom een nieuwe verificatiecode nodig, die uiterlijk per 15 juli beschikbaar wordt gesteld via het UHT gegevensportaal. U vindt deze code in het document VC-GPB????-verificatiecode_Gemeentedesk_eejjmmdd.xlsx in het gegevensportaal. In iedere gemeente heeft een daarvoor gemandateerde collega toegang tot het gegevensportaal. Deze kan de nieuwe code uit het gegevensportaal ophalen.

Zoals gebruikelijk is er een ruime overgangsperiode: tot 15 augustus 2025 kunt u de oude code nog gebruiken. Als u na 15 augustus de nieuwe verificatiecode niet kunt noemen, kan de medewerker van het Serviceteam gemeenten u geen dienstverlening bieden.

De nieuwe verificatiecode mag u al gebruiken vanaf 15 juli en is vanaf deze datum uiterlijk beschikbaar in het gegevensportaal.


Meer informatie over (het gebruik van) de belcode en de kantoorcode vindt u in de werkinstructie op ons forum.

De inbelcode, de code die u intoetst zodra u het Serviceteam (0800-2358358) belt en aan de lijn krijgt, blijft ongewijzigd. De code die wijzigt is de verificatiecode die u gebruikt om statusinformatie van een inwoner te ontvangen.

Online Masterclass Bezwaar en Beroep brede ondersteuning

Op donderdag 11 september a.s. bieden we van

13.30-15.00 uur een online Masterclass bezwaar en beroep bij brede ondersteuning aan. De masterclass is bedoeld voor juristen, juridisch medewerkers die betrokken zijn bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag en leden van de bezwaarschriftencommissie.

In deze online sessie gaan we in op:

  • Het doel en de achtergrond van de brede ondersteuning;

  • Het wettelijk kader;

  • Het model beleidsregels.

En natuurlijk bespreken we ook relevante jurisprudentie.


U kunt zich hier inschrijven voor de online masterclass.

Nieuwe voortgangsrapportage naar Tweede Kamer

Op 4 juli jl. heeft staatssecretaris Palmen de 20e Voortgangsrapportage naar de Kamer gestuurd. Hierin gaat zij onder meer in op de opvolging van de aanbevelingen van de commissie Van Dam, het versnellen en verbeteren van de bezwaarafhandeling en de harmonisatie van de brede ondersteuning. 

Daarnaast schetst de voortgangsrapportage de stand van zaken rondom het financieel en emotioneel herstel tot en met 30 april 2025.

Aanmeldtermijn voor aanvraag aanvullende schade verlengd naar 1 januari 2026

Op dit moment staat in de Wet hersteloperatie toeslagen (Wht) dat ouders tot 31 maart 2025 een aanvraag voor compensatie van aanvullende schade konden indienen. In de vorige voortgangsrapportage is al aangegeven dat die mogelijkheid tot tenminste

1 juli 2025 wordt verlengd. 

Het kabinet wil ouders echter vanaf het moment dat het aanmeldportaal is gelanceerd en er duidelijkheid is over de Mijn Herstel route, nog voldoende tijd geven om hun aanvraag voor compensatie van aanvullende schade in te dienen.


Het kabinet kiest ervoor om de aanmeldtermijn voor  

de aanvraag van aanvullende compensatie te verlengen tot 1 januari 2026.


Daarnaast blijft gelden dat ouders zes maanden de tijd hebben, na het onherroepelijk worden van de beschikking in de integrale beoordeling, om een aanvraag in te dienen.


Het kabinet legt hiervoor komend najaar aan de Tweede Kamer een wetswijziging voor waarmee de verlenging van de uiterste aanvraagdatum voor compensatie van aanvullende schade met terugwerkende kracht wettelijk wordt vastgelegd.

Onderzoek naar zorgverlening na de toeslagenaffaire

Om de zorgverlening voor gedupeerden van de toeslagenaffaire, hun kinderen en naasten te verbeteren, wil het ministerie van Financiën een landelijke plek inrichten. Om te weten waar deze plek aan moet voldoen, voert ARQ Nationaal Psychotrauma Centrum, in samenwerking met Diversion, een onderzoek uit.

Naast gedupeerden, hun kinderen en omgeving, richt dit onderzoek zich ook op de ervaringen van zorg- en gemeenteprofessionals die met gedupeerden werken.

Deelnemen

Uw input is van harte welkom via deze vragenlijst. Deze is volledig anoniem. Het invullen van de vragenlijst duurt 5 minuten. Op arq.org/toeslagenaffaire vindt u meer informatie over het onderzoek en kunt u op de hoogte blijven van het onderzoek.

Nieuwe regiokringen van start dit najaar

Komend najaar trekken onze procesbegeleiders nog één keer het land in voor de bekende regiokringen. Deze keer gaan we graag met u in gesprek over de effecten van de termijnen in de wet, het werken met de aanvullende modelbeleidsregels en afronden van brede ondersteuning voor individuele plannen van aanpak. 

Ook bespreken we actuele ontwikkelingen zoals voortgang Informatie- en verwijscentrum voor psychosociale hulp (IVC), ontwikkelingen bij de aanvullende schaderoutes, en er is ruimte voor het bespreken van casuïstiek. 

De bijeenkomsten worden in afstemming met gemeenten ingepland door de VNG en vinden plaats in oktober en november 2025. De regio- kringen zijn op locatie (fysiek) en u ontvangt hiervoor ruim van tevoren een uitnodiging vanuit de VNG.


In het forum Hersteloperatie zijn afgelopen week reacties binnengekomen op de vraag 

over Vergoeding onderhoud website voor een ex-toeslagpartner.

Bent u ook benieuwd naar de reacties of wilt u zelf reageren? Ga dan naar ons forum Hersteloperatie. Bent u nog geen lid van het forum? Stuur dan een mail naar hersteloperatie@vng.nl

De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.


Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.


Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.


Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen


U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.

  • 22 mei: Inloop en actualiteiten

  • 5 juni: Beleidsregels

  • 19 juni: Aanvullende schaderoutes

  • 3 juli: Inloop en actualiteiten (o.a. gegevensdeling, opstart invordering)

  • 10 juli: inloopspreekuur gegevensdeling jongeren

Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media.

De eerstvolgende nieuwsbrief verschijnt op donderdag 28 augustus a.s.

Een keer tijd om wat terug te kijken of te lezen?
Luister onze podcasts of lees onze nieuwsbrieven

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl