Is deze e-mail niet goed leesbaar? Zie dan de webpagina.

Nieuwsbrief Schulden - 28 mei

Om gemeenten op de hoogte te houden van de ontwikkelingen over de wetstrajecten, projecten en initiatieven binnen het schuldendomein is de nieuwsbrief schulden ontwikkeld. De nieuwsbrief is primair bedoeld voor coördinatoren schulden bij gemeenten, IGSD’s en belastingsamenwerkingen die de contactpersonen zijn in de communicatie over de wetten en de ondersteuning die de VNG hierbij biedt. 

De onderwerpen in deze nieuwsbrief zijn

  • Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (Wvbvv)
    • Overgangstermijn tot 1 juli 2021: nog 5 weken te gaan!
  • Wijziging Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)
    • Aanmelden bij BKR
    • Instructievideo's voor de BVV rekentool schuldhulpverlener
    • Bekend met het Landelijk Convenant Vroegsignalering en het ondertekenportaal?
    • Aanmelden Webinar Suwinet-Inkijk op 17 juni
  • Algemeen
    • Tip aan de gemeente: leg contact met ondernemer! 
    • Agenda en programma (be)spreekuren

Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (Wvbvv)

Overgangstermijn tot 1 juli 2021: nog 5 weken te gaan!
Op 20 mei heeft het ministerie van SZW het besluit over de overgangstermijn geüpdatet. In totaal zijn er 34 organisaties afgemeld en 5 organisaties toegevoegd. In deze publicatie vindt u een korte toelichting en een overzicht van de organisaties die gebruik maken van de overgangstermijn. Zij mogen tot uiterlijk 1 juli 2021 de beslagvrije voet vaststellen op basis van het oude recht. VNG ondersteunt deze organisaties graag zodat ze de Wvbvv zo snel mogelijk volledig uit te voeren: de checklist 'Afmelden overgangstermijn’ geeft een overzicht over de belangrijkste stappen en bijbehorende ondersteuningsproducten. Daarnaast zijn de implementatiemanagers uiteraard bereikbaar voor vragen en extra ondersteuning via schulden@vng.nl. Spelen er omstandigheden waardoor uw organisatie mogelijk niet op tijd klaar is? Laat het ons weten!


Wijziging Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)

Aanmelden bij BKR
Door de wijziging van de Wgs op 1 januari 2021 is een basis gecreëerd voor het uitwisselen van noodzakelijke gegevens tussen gemeenten en andere organisaties voor efficiëntere en effectievere hulpverlening. Onderdeel van de wijziging is dat de gemeente door moet geven aan kredietverstrekkers dat schuldhulpverlening ontvangen wordt. In de praktijk gebeurt dit door de toelatingsbeschikking te registeren bij het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) van BKR, indien er sprake is van een problematische schuld. Voor de gegevensuitwisseling is nodig dat iedere gemeente een overeenkomst met het BKR sluit, ook als is gekozen om schuldhulpverlening uit te besteden. Binnenkort publiceert VNG een handreiking over het aanmelden bij BKR.


Instructievideo's voor de BVV rekentool schuldhulpverlener
Stichting Inlichtingenbureau (IB) heeft in samenwerking met VNG een aantal instructievideo's ontwikkeld om schuldhulpverleners te ondersteunen bij het gebruik van de BVV rekentool. De video's geven informatie over het gebruik van de rekentool en het berekenen en corrigeren van de BVV vanuit het perspectief van de schuldhulpverlener. Ook is er een speciale instructievideo opgenomen voor de rol van gebruikersbeheerder. Voor de aanmelding en het gebruik van de BVV rekentool publiceerde VNG onlangs ook een handreiking.


Bekend met het Landelijk Convenant Vroegsignalering en het ondertekenportaal?
Vanaf 1-1-2021 zijn gemeenten wettelijk verplicht om vroegsignalen op te pakken. Inmiddels zijn zo’n 280 gemeenten actief in het ondertekenportaal vroegsignalering om overeenkomsten, gebaseerd op het Landelijk Convenant Vroegsignalering (LCV), af te sluiten om vroegsignalen uit te wisselen. 

In het ondertekenportaal wordt de standaard overeenkomst LCV afgesloten met deze signaalpartners (waaronder ook woningcorporaties). Op basis van deze afspraken worden vroegsignalen op een verantwoorde manier uitgewisseld worden en weten beide partijen wat ze van elkaar kunnen verwachten.

Het ondertekenportaal is door de overheid gesubsidieerd en gratis te gebruiken door alle partijen. Het is in het leven geroepen om het afsluiten van de overeenkomst LCV te vergemakkelijken en te versnellen. Gemeentes sluiten met gemiddeld zo’n 35 partijen een overeenkomst. Inmiddels zijn er zo’n 4900 overeenkomsten gesloten tussen 280 gemeenten en 130 signaalpartners.

Maakt uw gemeente nog geen gebruik van het ondertekenportaal? Via deze link kunt u zich aanmelden.


Aanmelden Webinar Suwinet-Inkijk op 17 juni
In de nieuwsbrief van vorige week berichtten wij al over de webinar Suwinet-Inkijk van BKWI. Binnenkort krijgen schuldhulpverleners toegang tot Suwinet-Inkijk om inkomens- en vermogensgegevens van de inwoner te raadplegen in het kader van het plan van aanpak schuldhulpverlening. Het gebruik van Suwinet-Inkijk is vooralsnog alleen beschikbaar voor gemeentelijke organisaties die gebruik maken van een beveiligd netwerk (Diginetwerk).

Het merendeel van de gemeentelijke schuldhulpverleners heeft nog niet eerder met Suwinet-Inkijk gewerkt. Daarom zal BKWI in samenwerking met VNG deze groep meenemen in de wereld van Suwinet: wat is het, welke gegevens kunt u raadplegen en hoe gaat u integer met deze gegevens om?

Het webinar vindt plaats op 17 juni van 10:00 tot 11:30 uur en is voor schuldhulpverleners die Suwinet-Inkijk gaan raadplegen voor de uitvoering van de Wgs. Aanmelden is mogelijk via deze link.


Algemeen

Tip aan de gemeente: leg contact met ondernemer!
“Hou het simpel en bel de ondernemer.” Dat was de boodschap van geïnterviewde ondernemers tijdens het webinar “Geldzaken en Ondernemers” op 11 mei jl. Zij riepen gemeenten op om contact te leggen met ondernemers om te kijken hoe het met hen gaat. Zeker een derde van alle ondernemers in ons land maakt gebruik van twee of meer steunmaatregelen van de overheid.

>> Lees hier het hele verslag.


Agenda en programma (be)spreekuren
Vanaf september 2020 zijn er (be)spreekuren georganiseerd. Presentaties die tijdens deze (be)spreekuren zijn gebruikt, zijn te downloaden via SlideShare. Samenvattingen zijn terug te zien via het YouTube kanaal van VNG Realisatie.

(be)spreekuur 31 mei - Hoe richt je een adviespunt voor zelfstandigen in jouw gemeente in?
Vanuit het project Geldzaken en ondernemers is er op 31 mei een (be)spreekuur met het onderwerp: Hoe richt je een adviespunt voor zelfstandigen in jouw gemeente in?

Als gastsprekers zijn hierbij ook aanwezig: Jannie van den Berg – manager zelfstandigenloket gemeente Lelystad en Hilda van der Weg – coordinator geldzaken en ondernemers gemeente Arnhem

Nieuwe bespreekuren
Voor de komende maanden zijn er weer nieuwe (be)spreekuren georganiseerd over een aantal interessante onderwerpen. Hiervoor kunt u zich alvast aanmelden.

  • 31 mei 2021 – Wgs – Hoe richt je een adviespunt voor zelfstandigen in jouw gemeente in?
  • 3 juni 2021 – Wgs – BKR-registratie, alle ins en outs
  • 10 juni 2021 – Wgs – Rekentool BVV voor schuldhulpverleners
  • 14 juni – Ags – Hoe zet je de verschillende producten in

Let op: per (be)spreekuur staat 1 uur gepland! U kunt zich opgeven via dit formulier. U ontvangt hierna een link naar de ontmoeting via Teams. Mocht u geen de avond er voor geen link hebben ontvangen, kijk in uw spam-map, wellicht is deze daar terecht gekomen. Mocht u deze als nog niet hebben ontvangen, neem dan contact op met schulden@vng.nl.


Aanmelden coördinator schulden
Heeft uw gemeente nog geen coördinator schuldendomein aangemeld, dan kan dit via dit formulier.


Aanmelden leveranciersnieuwsbrief
Wilt u of uw collega de nieuwsbrief voor leveranciers ontvangen, dan kunt u zichzelf of uw collega hiervoor aanmelden via dit formulier


Heeft u deze nieuwsbrief doorgestuurd gekregen en wilt u deze zelf ook ontvangen? Meld u dan aan via dit formulier. 

vngrealisatie.nl