Nieuwsbrief Schulden - 9 juni
Om gemeenten op de hoogte te houden van de ontwikkelingen over de wetstrajecten, projecten en initiatieven binnen het schuldendomein is de nieuwsbrief schulden ontwikkeld. De nieuwsbrief is primair bedoeld voor coördinatoren schulden bij gemeenten, IGSD’s en belastingsamenwerkingen die de contactpersonen zijn in de communicatie over de wetten en de ondersteuning die de VNG hierbij biedt.
De onderwerpen in deze nieuwsbrief zijn:
- Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (Wvbvv)
- Overgangstermijn loopt over 2,5 week af!
- Issue maandperiodeberekening
- Wijziging Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)
- Herhaaloproep aanmelden webinar Suwinet-Inkijk op 17 juni
- Nieuw ondersteuningsproduct Werkproces Wgs: termijnen en gegevensverstrekking
- (Sub)OIN nodig voor het gebruik van de BVV rekentool voor de schuldhulpverlener
- Landelijke dag vroegsignalering 7 juni
- Adviesrecht gemeenten bij schuldenbewind (ags)
- Handreiking voor gemeenten in het kader van het adviesrecht bij schuldenbewind
- Algemeen
- 94 gemeenten aangesloten op het Schuldenknooppunt
- College sinds 1 april 2021 verantwoordelijk voor afvoer en opslag ontruimde inboedels
- Nieuwe handreiking onbeheerde nalatenschappen voor bewindvoerders, mentoren en (vrijwillige) schuldhulpverleners
- Agenda en programma (be)spreekuren
Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (Wvbvv)
Overgangstermijn loopt over 2,5 week af! De organisaties die op dit moment nog gebruik maken van de overgangstermijn mogen tot uiterlijk 1 juli 2021 de beslagvrije voet vaststellen op basis van het oude recht. VNG ondersteunt hen graag zodat ook zij de Wvbvv op tijd volledig kunnen uitvoeren. De checklist 'Afmelden overgangstermijn’ geeft een overzicht van de belangrijkste stappen en bijbehorende ondersteuningsproducten om dit de organiseren. Daarnaast zijn de implementatiemanagers uiteraard bereikbaar voor vragen en extra ondersteuning via 070-373 82 32 en schulden@vng.nl. Spelen er omstandigheden waardoor uw organisatie mogelijk niet op tijd klaar is? Laat het ons weten!
Issue maandperiodeberekening Op 1 juni is er een issue opgetreden in de rekenmodule waardoor BVV’s die op die dag werden berekend mogelijk te laag zijn vastgesteld. Door een fout in rekenregels veroorzaakt door onduidelijkheid in de specificaties werd het inkomen van de maand april niet meegerekend en viel het gemiddelde inkomen (en daardoor ook de BVV) te laag uit. Het issue heeft zich niet voorgedaan in de rekentool van IB, maar wel bij SNG. SNG heeft direct alle intermediairs benaderd en geadviseerd om de reeds gedane bevragingen van 1 juni opnieuw uit te voeren. De rekenmodule kon vanaf 2 juni weer op normale wijze worden gebruikt. Omdat gemeenten (als beslaglegger via SNG maar ook in de rol van derdebeslagene) en hun inwoners te maken kunnen krijgen met dit issue of juist het herstel daarvan, vinden we het belangrijk u daarover te informeren via dit bericht.
Wijziging Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)
Herhaaloproep aanmelden webinar Suwinet-Inkijk op 17 juni Op 17 juni vindt van 10:00 tot 11:30 uur een webinar plaats over Suwinet-Inkijk voor schuldhulpverleners. Binnenkort krijgen schuldhulpverleners namelijk toegang tot Suwinet-Inkijk om inkomens- en vermogensgegevens van de inwoner te raadplegen in het kader van het plan van aanpak schuldhulpverlening. Het gebruik van Suwinet-Inkijk is vooralsnog alleen beschikbaar voor gemeentelijke organisaties die gebruik maken van een beveiligd netwerk (Diginetwerk).
Het merendeel van de gemeentelijke schuldhulpverleners heeft nog niet eerder met Suwinet-Inkijk gewerkt. Daarom neemt BKWI in samenwerking met VNG deze groep mee in de wereld van Suwinet: wat is het, welke gegevens kunt u raadplegen en hoe gaat u integer met deze gegevens om? Meldt u hier aan.
Nieuw ondersteuningsproduct Werkproces Wgs: termijnen en gegevensverstrekking Het werkproces Wgs termijnen en gegevensverstrekking richt zich specifiek op een aantal fasen waarop de gewijzigde Wgs van toepassing is. Het maakt het proces inzichtelijk vanaf het moment dat een inwoner in beeld komt bij de gemeente (via vroegsignalering of zelfmelding) tot het moment dat duidelijk is welke hulp de inwoner gaat ontvangen en de beschikking daadwerkelijk is opgesteld. De te doorlopen stappen en bijbehorende termijnen en bronbevragingen zijn visueel weergegeven en worden vervolgens nader toegelicht. Het ondersteuningsproduct is onderdeel van de routekaart voor implementatie stap 17 ‘inrichten/aanpassen werkprocessen schuldhulpverlening’. Het ondersteuningsproduct is hier beschikbaar.
(Sub)OIN nodig voor het gebruik van de BVV rekentool voor de schuldhulpverlener We krijgen de afgelopen weken veel vragen over de OIN en de zogenaamde subOIN in verband met de aansluiting van de gemeente op de BVV rekentool voor de schuldhulpverlener. Hieronder meer informatie:
Om de schuldhulpverlener gebruik te laten maken van de rekentool dient er een apart Organisatie-identificatienummer (OIN) voor de schuldhulpverlener aangevraagd te worden, een zogenaamd subOIN. Een OIN is een uniek nummer dat Logius kan toekennen aan organisaties om zich te identificeren, authentiseren en of autoriseren bij digitaal berichtenverkeer binnen en met de overheid.
Via de raadpleegvoorziening van Logius kan de gemeente nagaan of zij al over een OIN of subOIN beschikken. Indien er nog geen geldig OIN beschikbaar is, dan kan deze worden aangevraagd via dit aanvraagformulier van Logius. Vervolgens kan een subOIN worden aangevraagd via het aanvraagformulier subOIN. Dit proces is gemiddeld binnen 1,5 werkdag te doorlopen.
Landelijke dag vroegsignalering 7 juni Op 7 juni 2021 heeft de slotbijeenkomst van het project Vroegsignalering landt in Nederland. Dit project heeft de afgelopen twee jaar gewerkt aan het uitwisselen van kennis en ervaring en het bundelen van alle kennis op de website vroegsignaleringshv.nl. Hiermee is een groot netwerk opgebouwd. De monitor vroegsignalering die is gebouwd, doen inmiddels 107 gemeenten aan mee. Bij de afsluiting is deze monitor overgedragen aan Divosa, die verder gaat met het ontwikkelen ervan en het aansluiten van gemeenten die nog niet meedoen. De kennis, ervaring, de website en het netwerk zijn overgedragen aan de VNG, hiervoor was Gert-Jan Bakker aanwezig bij de bijeenkomst. Vroegsignalering is nu ook al een belangrijk onderdeel van onze implementatieondersteuning binnen het programma Verbinden Schuldendomein. Het projectteam was pionier, nu is er een wettelijke taak die borging vraagt. De overgedragen kennis en ervaring en de website worden ingezet bij de verdere implementatieondersteuning van gemeenten. De inhoud van de website verhuist te zijner tijd naar vng.nl/schulden.
Adviesrecht gemeenten bij schuldenbewind (ags)
Handreiking voor gemeenten in het kader van het adviesrecht bij schuldenbewind De wetgever heeft geen adviesmodel voorgeschreven aan gemeenten ten behoeve van het adviesrecht bij schuldenbewind. De VNG heeft hier een handreiking voor ontwikkeld. De opstelde handreiking gaat in op het proces van het adviesrecht en geeft daarnaast handvatten en een afwegingskader om tot een advies te komen. De handreiking is een eerste versie. Deze wordt in de tussentijd ook nog besproken met de branche van beschermingsbewindvoerders en de Raad voor de Rechtspraak en op basis daarvan geactualiseerd. Op dit moment worden de eerste ervaringen opgedaan met het adviesrecht. Om de handreiking goed te laten aansluiten op de uitvoeringspraktijk houden wij ons aanbevolen voor tips en suggesties. Mail deze naar: schulden@vng.nl
Algemeen
94 gemeenten aangesloten op het Schuldenknooppunt In mei realiseerden ook Stadsbank Oost Nederland en Kredietbank Nederland hun aansluiting op het Schuldenknooppunt. Samen met de gemeente Rotterdam, die al eerder was aangesloten, wordt nu voor inwoners uit zo’n 94 gemeenten via het Schuldenknooppunt schuldgegevens uitgewisseld. Een mijlpaal!
Heeft uw organisatie ook interesse om aan te sluiten? Neem dan deel aan een van de informatiebijeenkomsten of bezoek de website van het Schuldenknooppunt voor meer informatie.
Klik hier om direct aan te sluiten.
College sinds 1 april 2021 verantwoordelijk voor afvoer en opslag ontruimde inboedels Door een wetswijziging draagt het college, conform het nieuwe lid 3 van artikel 556 Rv, zorg voor het meevoeren en opslaan van inboedels bij woningontruimingen, ten laste van de executant. De afgelopen tijd ontvingen we van gemeenten dan ook diverse vragen over de inrichting en de uitvoering van deze nieuwe taak. Om gemeenten hierbij te ondersteunen maakte VNG enkele maanden geleden een handreiking, in samenwerking met de KBvG en de NVRD. Deze handreiking vullen we waar nodig verder aan op basis van vragen en ‘best practices’ van gemeenten. Op dit moment lijkt de wetswijziging bovendien nog enkele onbedoelde uitwerkingen te hebben. Het ministerie heeft inmiddels aangegeven dat zij werkt aan een aanpassing. Zodra daar meer over bekend is, passen wij de handreiking uiteraard aan.
Nieuwe handreiking onbeheerde nalatenschappen voor bewindvoerders, mentoren en (vrijwillige) schuldhulpverleners Er bestaat soms onduidelijkheid over de taken die curatoren, bewindvoerders, mentoren of (vrijwillige) schuldhulpverleners nog mogen uitvoeren na het overlijden van een inwoner. Dit is met name het geval bij inwoners waarvan de nalatenschap vermoedelijk onbeheerd blijft, omdat de inwoner bij leven niet beschikt over een vangnet van familie of andere naasten. Om hierbij te helpen is een nieuwe handreiking opgesteld door een regiegroep van vertegenwoordigers van de KNB, brancheverenigingen, advocatuur en het Rijksvastgoedbedrijf.
Agenda en programma (be)spreekuren Vanaf september 2020 zijn er (be)spreekuren georganiseerd. Presentaties die tijdens deze (be)spreekuren zijn gebruikt, zijn te downloaden via SlideShare. Samenvattingen zijn terug te zien via het YouTube kanaal van VNG Realisatie.
Nieuwe bespreekuren Voor de komende maanden zijn er weer nieuwe (be)spreekuren georganiseerd over een aantal interessante onderwerpen. Hiervoor kunt u zich alvast aanmelden.
- 10 juni 2021 – Wgs – Rekentool BVV voor schuldhulpverleners
- 14 juni – Ags – Hoe zet je de verschillende producten in
- 24 juni – Wgs – Algemeen: stavaza en ruimte voor vragen en wensen
- 30 juni – Wvbvv – Algemeen: stavaza, uitvoeringsissues, overgangstermijn, ruimte voor vragen en wensen
Let op: per (be)spreekuur staat 1 uur gepland! U kunt zich opgeven via dit formulier. U ontvangt hierna een link naar de ontmoeting via Teams. Mocht u geen de avond er voor geen link hebben ontvangen, kijk in uw spam-map, wellicht is deze daar terecht gekomen. Mocht u deze als nog niet hebben ontvangen, neem dan contact op met schulden@vng.nl.
Aanmelden coördinator schulden Heeft uw gemeente nog geen coördinator schuldendomein aangemeld, dan kan dit via dit formulier.
Aanmelden leveranciersnieuwsbrief Wilt u of uw collega de nieuwsbrief voor leveranciers ontvangen, dan kunt u zichzelf of uw collega hiervoor aanmelden via dit formulier.
Heeft u deze nieuwsbrief doorgestuurd gekregen en wilt u deze zelf ook ontvangen? Meld u dan aan via dit formulier. |