Is deze e-mail niet goed leesbaar? Zie dan de webpagina.

Nieuwsbrief ondersteuning gedupeerde ouders kinderopvangtoeslagaffaire – 19 november 2021 

Om gemeenten bij te staan, heeft de VNG een steunpunt ingericht waar gemeenten terecht kunnen voor vragen over de uitvoeringstaken van gemeenten voor (mogelijk) gedupeerde ouders van de kinderopvangtoeslag. U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u bent aangemeld als aanspreekpunt voor het te voeren beleid of het aanspreekpunt bent voor ouders in uw gemeente. In deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen en beschikbare middelen voor de uitvoering.

In deze nieuwsbrief aandacht voor:

  • Procesinformatie voor gemeenten
    • SPUK SZW vrijdag gepubliceerd
    • Kijkje in de keuken bij het team afhandeling beëindigen Msnp en Wsnp bij de Belastingdienst/UHT
    • Let op het rekeningnummer bij indienen aanvraag beëindiging schuldbemiddeling
    • In afwachting akkoord Msnp en aangemeld als gedupeerde ouder?
    • Ontvangst gegevens niet-gedupeerden
    • Fraudevorderingen in Wsnp
    • Update aanpak private schulden
    • Plan van aanpak uithuisplaatsingen
  • Nieuws vanuit de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT)
    • Excuusbrief en verklaring geen fraudeur naar meer ouders verzonden
    • Nieuwe pagina met feiten en cijfers over het herstel
  • (Be)spreekuren
  • In het nieuws

Procesinformatie voor gemeenten

SPUK SZW vrijdag gepubliceerd
De SPUK SZW wordt vrijdag 19 november gepubliceerd in de Staatscourant. De SPUK treedt vervolgens direct in werking. We gaan u de komende tijd meer informatie geven over de inhoud van de SPUK en publiceren een handreiking over deze SPUK. Zoals u weet komen er verschillende SPUK’s aan. We gaan deze voor u individueel voorzien van aanvullende informatie via handreikingen en delen deze zo snel mogelijk met u via de nieuwsbrief, website en in de (be)spreekuren.


Kijkje in de keuken bij het team afhandeling beëindigen Msnp en Wsnp bij de Belastingdienst
Op 16 november waren Jan de Haan en Jaap Vink van de Belastingdienst te gast in het (be)spreekuur. Zij leiden het team dat de aanvragen tot beëindiging van de schuldentrajecten Msnp en Wnsp afhandelt. Het team checkt of kwijtschelding bij publieke partijen is verleend en betaalt de private schulden aan de partij die de schuldovereenkomst heeft gesloten (bewindvoerder, gemeente of kredietbank).

De beëindiging van de Wsnp en de Msnp loopt in een aantal gevallen vertraging op. Één van de oorzaken kan zijn dat het dossier nog niet formeel door de rechter-commissaris is beëindigd, maar ook omdat publieke schuldeisers nog geen kwijtschelding hebben verleend voor vorderingen die onderdeel zijn van het akkoord of dit nog niet hebben doorgegeven aan de bewindvoerder of de schuldhulpverlener. De bewindvoerder heeft voor gemeentelijke vorderingen in een Wsnp-traject een bericht van kwijtschelding nodig van de gemeente, zodat het Wsnp-traject afgesloten kan worden. Ditzelfde geldt voor de schuldhulpverlener bij een Msnp-traject. Om het traject van beëindigen spoedig te laten verlopen, vragen wij gemeenten om in dit geval ook UHT op de hoogte te stellen van de kwijtschelding. Wilt u in deze gevallen zowel de bewindvoerder als UHT berichten? Het informeren van UHT kan via cap.uht.wsnp.msnp@belastingdienst.nl.


Let op het rekeningnummer bij indienen aanvraag beëindiging schuldbemiddeling
De schuldhulpverlener ontvangt een vergoeding voor het indienen van de beëindigingsaanvraag Msnp. In het format aanvraag beëindiging schuldbemiddeling wordt nadrukkelijk gevraagd naar een rekeningnummer van de derdengeldrekening en niet om het rekeningnummer van de inwoner zelf. De Belastingdienst stort het gehele bedrag – inclusief de vergoeding voor de schuldhulpverlener – op de opgegeven rekening. De schuldhulpverlener kan dit geld vervolgens benutten om de private schuldeisers te betalen.


In afwachting akkoord Msnp en aangemeld als gedupeerde ouder?
Wij raden aan om de uitslag van de lichte toets af te wachten wanneer inwoners zich bij UHT hebben gemeld als mogelijk gedupeerde én zich in de stabilisatiefase van een schuldregeling bevinden. Gemeenten kunnen via odg@belastingdienst.nl aan UHT laten weten dat gewacht wordt op de uitslag van de lichte toets, zodat UHT de lichte toets spoedig uit kan voeren. Indien de lichte toets onvoldoende aanleiding geeft tot uitbetaling van compensatie, kan het Msnp akkoord worden doorgezet. Indien bij de integrale beoordeling blijkt dat de inwoner als gedupeerde wordt beoordeeld en in aanmerking komt voor compensatie, kan de Msnp worden beëindigd. Dit proces is ook visueel gemaakt.


Ontvangst gegevens niet-gedupeerden
Zeer waarschijnlijk worden begin december de eerste bestanden ‘niet-gedupeerd’ gedeeld met gemeenten. Deze worden zowel in het portaal van de gemeentelijke invorderaar als van de gemeentelijke hulpverlener klaargezet.

De gemeentelijke invorderaar kan voor deze groep inwoners de voorbereidingen treffen om de incasso weer op te starten. Vier weken na ontvangst van de gegevens kan de incasso worden hervat. Er is gekozen voor een acclimatisatiefase van vier weken, zodat de inwoner de tijd heeft om de weg naar de gemeentelijke (schuld)hulpverlening te vinden. De uitslag van de integrale beoordeling heeft een grote impact. Op korte termijn publiceren wij een handreiking voor het opstarten van de invordering op onze website. Hier zijn ook formats voor de communicatie richting deze inwoners te vinden en staan tips om de inwoner warm door te verwijzen richting schuldhulpverlening.

De gemeentelijke hulpverlener heeft de gegevens nodig om de lopende brede dienstverlening (administratief) af te schalen richting de reguliere hulpverlening. De brede ondersteuning geldt immers voor niet-gedupeerde tot en met de integrale beoordeling. De gemeentelijke hulpverlener heeft hier 30 dagen de tijd voor. De lopende plannen van aanpak kunnen uitgevoerd worden. Er kunnen geen nieuwe activiteiten binnen de SPUK-regeling worden toegevoegd.


Fraudevorderingen in Wsnp en Msnp
UHT is gestart met het beoordelen van de aanvragen voor de beëindiging van de Wsnp. Publieke schuldeisers wordt gevraagd om inwoners die zich in een Wsnp- of Msnp-traject bevinden met voorrang kwijt te schelden, zodat deze trajecten beëindigd kunnen worden. Het kan voorkomen dat een gemeentelijke fraudevordering onderdeel is van een Wsnp-akkoord. Fraudevorderingen worden in beginsel niet kwijtgescholden door gemeenten, omdat dit niet binnen de reikwijdte van de beoogde wetgeving valt. Het is bevorderlijk voor een snelle afhandeling als de gemeente de aanwezigheid van fraudevorderingen in een Wsnp of Msnp proactief aan UHT laat weten. Dit kan via CAP.UHT.WSNP.MSNP@belastingdienst.nl. UHT betaalt de vordering aan de gemeente, zodat de Wsnp of Msnp beëindigd kan worden.


Update aanpak private schulden
Gedupeerde ouders kunnen binnenkort terecht bij een speciaal loket. Sociale Banken Nederland is gevraagd om het loket in te richten. Zij gaan het loket vanaf november testen met een aantal ouders. De kredietbanken benaderen zelf een aantal ouders om het loket te testen. Ouders kunnen zich dus niet aanmelden voor de test. Pas als het loket goed werkt, gaat het loket open.
Alle gedupeerde ouders/toeslagpartners ontvangen uiteindelijk twee maanden voordat het moratorium voor hen afloopt een brief van de Belastingdienst waarin staat dat zij hun private schulden kunnen indienen bij SBN. Het indienen van private schulden kan via het online SBN-portaal of via een downloadformulier dat per post kan worden ingestuurd. 12 februari 2022 eindigt het moratorium voor de eerst gemelde gedupeerde ouders/toeslagpartners. Deze ouders ontvangen half december of half januari een brief op de mat. Dit wordt aankomende week besloten. We informeren u via de nieuwsbrief en de (be)spreekuren over de uitkomsten van de pilot, het vervolgproces en de inhoud van het online ouderportaal en aanvraagformulier.


Plan van aanpak uithuisplaatsingen
De afgelopen periode was er veel aandacht voor uit huis geplaatste kinderen van gedupeerde ouders. De komende periode wordt een plan van aanpak uitgewerkt onder aansturing van het ministerie van Justitie en Veiligheid waaraan de VNG ook meewerkt. De contouren van de aanpak worden volgende week met de Tweede Kamer gedeeld. Zodra er meer bekend is over de aanpak, rol van gemeenten en de implementatie informeren we u hierover via de nieuwsbrief en in een (be)spreekuur.


Nieuws vanuit de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT)

Excuusbrief en verklaring geen fraudeur naar meer ouders verzonden
Vanaf 9 november krijgen meer gedupeerde ouders de excuusbrief en verklaring geen fraudeur toegezonden. De brieven worden in batches verstuurd aan gedupeerde ouders.


Nieuwe pagina met feiten en cijfers over het herstel
De Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) heeft op de toeslagen-herstel webpagina een nieuw dashboard ‘Feiten en cijfers herstel Kinderopvangtoeslag’ gepubliceerd dat meer inzicht in de voortgang het herstel biedt. De verschillende grafieken laten zien hoe ver UHT is met het herstelproces. De cijfers worden wekelijks vernieuwd.


(Be)spreekuren voor gemeenten

De onderwerpen van (be)spreekuren worden vastgesteld aan hand van actuele thema’s. U kunt de presentaties van de (be)spreekuren terugvinden op deze Slideshare pagina.

  • Dinsdag 23 november: Toelichting Commissie Werkelijke Schade
  • Donderdag 25 november: SPUK’s

Per (be)spreekuur staat 1 uur gepland. U kunt zich opgeven via dit formulier. U ontvangt hierna een link naar de ontmoeting via Teams. Mocht u de dag er voor geen link hebben ontvangen, mail dan naar hersteloperatie@vng.nl. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur. 

De VNG organiseert tweemaal per week een (be)spreekuur voor gemeenten. De (be)spreekuren gaan over actuele onderwerpen die per week kunnen veranderen op basis van wat er speelt binnen de afhandeling van de kinderopvangtoeslagaffaire. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de Persoonlijk Zaakbehandelaar. Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies te vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.


In het nieuws

  • NOS – Gemeenten helpen gedupeerden toeslagenaffaire: ‘Het kan in kleine dingen zitten’
  • PZC – Tien jaar lang dacht ik dat het mijn eigen schuld was
  • AD – Kamer eist onderzoek naar uithuisplaatsing door toeslagenaffaire
  • HartvanNederland – Gedupeerden lopen ‘mars met de moeders’ richting belastingkantoor
  • NRC – Gemeenten krijgen 48 miljoen extra voor hulp aan gedupeerden toeslagenaffaire
  • RTV Drenthe – Ook Coevorden helpt slachtoffers toeslagenaffaire
  • NOS – Raad van State medeplichtig aan discriminatie slachtoffers toeslagenaffaire

Voor vragen, opmerkingen en suggesties kunt u mailen naar hersteloperatie@vng.nl of bellen naar 070 373 82 32.

vng.nl